Echandia Marine – världsledande på att bygga eldrivna fartyg
På Pampas Marina i kanten av Mälaren alldeles utanför Stockholm ligger Echandia Marine. Företaget började 2012 att utveckla drivlinor för eldrivna kommersiella fartyg.
Läs merLäs alla våra nyheter om elbåtar, eldrivna fartyg och andra vattenfarkoster. Våra nyheter handlar endast om båtar som drivs fullt ut av en elmotor som får ström från batteri eller vätgas.
På Pampas Marina i kanten av Mälaren alldeles utanför Stockholm ligger Echandia Marine. Företaget började 2012 att utveckla drivlinor för eldrivna kommersiella fartyg.
Läs merHodgdon Tenders lanserar två versioner med helt eldrivna tenderbåtar baserade på företagets 10,5 m och 12 m Venetian tenders. De
Läs merTrots ett pris till konsument på tiotals miljoner kronor är intresset stort för sol- och eldrivna katamaraner. Österrikiska Silent-Yachts har
Läs merHon ska heta ”Topeka” och blir världens första fullskaliga fraktfartyg som drivs på vätgas. 2024 ska hon sättas i trafik
Läs merEco Sightseeing Sthlm AB och El & Marinteknik AB presenterar världens första ”Tesla second life” helelektriska passagerarbåt.Eco Sightseeing Sthlm AB
Läs merPassagerarna får uppleva ett av världens naturunder utan att störas av avgasutsläpp, motorbuller eller vibrationer efter att två fartyg som
Läs merNu har det verifierats att det är möjligt att färdas med elbåt genom hela Göta Kanal från Sjötorp vid Vänern
Läs merNu i sommar börjar det norska cruisingföretaget Rødne i Stavanger köra sightseeingturer med vad som uppges vara värdens snabbaste eldrivna
Läs merOrganisationen Electricity vill tillsammans med teknikföretaget Green city ferries ställa om hela skärgårdstrafikens fartygsflotta till utsläppsfri drift. Helt utan kostnad.
Läs merSurfa på vattnet utan vågor eller vind. Malmöföretaget Radinns nya eldrivna bräda är lättare och något billigare än föregångaren. Idén
Läs merDen internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization, IMO, har satt som mål att minska utsläppen av koldioxid från sjöfarten med 50
Läs merMotorbåtar är dåliga. De är obekväma, miljövidriga och inte minst dyra att köra, i alla fall om man jämför med
Läs merSuperyachtsbranschen står nu näst på tur att applicera vätgas- och bränslecellsteknik i den marina sektorn. Först ut är Aqua, en 367-fots
Läs mer