Hyundai avslöjar nya detaljer om ”Prophecy” Concept
Hyundai Motor avslöjar idag fler detaljer om Prophecy Concept EV. I en ny film guidar Hyundai Motor Groups Chief Design Officer, Luc Donckerwolke tittarna runt bilen och berättar om nyckelfunktioner både på utsidan och inne i bilen. Prophecy hade digital premiär förra månaden och istället för att bara vara ett rent koncept refererar namnet till faktumet att bilen ger en inblick i funktioner och idéer som kommer utvecklas av Hyundai i framtiden.
Klassisk bildesign för att uppnå den Ultimata Bilformen
Prophecy är inspirerad av veteranbilar från 1920- och 30-talet med en slank och kupé-lik design. Svepande kurvor och släta linjer skiljer den från 45, den aningen kantigare konceptbilen från Hyundai som introducerades på 2019 Frankfurt Motor Show. Precis som hos 45 ärver Prophecy designspråket med pixelljus. Den dynamiska formen och bakre spoilern ger ett sportigt utseende tillsammans med de propellerformade hjulen, designade för att minska luftmotståndet. Prophecys formspråk är helt baserat på Hyundais designidentitet; Sensuous Sportiness.
Inuti utstrålar bilen avkoppling tack vare mörka kulörer och materialval som hänvisar direkt till naturen.
En helhet som skapar en ny sorts bilupplevelse.
”Ordet sensuous speglar att vi applicerar ännu mera känslor i vår design. Sportiness innebär mer dynamik och att vara reaktiv på allt som händer runtomkring oss,” säger Donckerwolke. ”Sensuous Sportiness handlar inte om en ny filosofi utan om ett helt nytt koncept för skapandet av våra bilar.
Ingen ratt – bara joysticks
En av de mest unika egenskaperna hos Prophecy är hur styrningen kontrolleras. Istället för en vanlig ratt, högt monterad på instrumentbrädan så styrs Prophecy av två joysticks placerade till vänster och höger om föraren. En på mittkonsolen och en på dörrbeslaget. I kombination med en rymlig interiör möjliggör det här inte bara en bekvämare körposition utan frigör även mer utrymme för andra funktioner på instrumentbrädan. 90 procent av bilens funktioner kan dessutom kontrolleras via knappar på styrspakarna, vilket gör att föraren inte behöver ta händerna från spakarna för att till exempel byta musik. Den här väldigt ergonomiska lösningen kallas Human Interface och medför både ökad passagerarsäkerhet och visuell frihet.
Optimerad sittställning genom Smart Posture Care System
Installation av joysticks är inte den enda lösningen som gör sittställningen mer ergonomisk hos Prophecy. Nya Smart Posture Care System (SPCS) gör det möjligt för föraren att njuta av en mer optimerad sittställning baserad på sin individuella fysik. Föraren kan antingen justera sätet manuellt för att passa sina önskemål eller låta bilen föreslå en ”smart” position anpassad för just föraren. I ”smart”-läge matar föraren in sin längd, sitthöjd och vikt för att sedan låta bilen automatiskt justera stolen efter förarens fysiska förutsättningar. SPCS kontrollerar sätet, ratt, backspegel och Head-Up Display baserat på medicinskt verifierad information.
Relax-läge: förvandlar bilen till ren underhållning
Infotainmentsystemet är integrerat i en stor skärm som sträcker sig över hela främre delen av bilens interiör. När du inte kör kan bilen användas som ett rent underhållningsutrymme genom att växla till Relax Mode. I Relax-läget lutas sätena bakåt, instrumentpanelen svänger uppåt och skapar en optimal sittposition för att njuta av innehållet som visas på skärmen. Tack vare avsaknad av ratt innebär det att passagerarna praktiskt taget inte har något som skymmer sikten framför sig. De ser bara den vingformade instrumentbrädan och horisontella skärmen som sträcker sig från pelare till pelare. Vartefter den autonoma körtekniken utvecklas kommer potentialen att låta bilen agera avkopplingsutrymme växa i betydelse.
Renar luften både inuti och utanför bilen
Prophecy är inte bara en utsläppsfri elbil utan renar dessutom luften. Allt tack vare ett unikt luftfiltreringssystem med en finkänslig dammsensor inbyggd i fordonet. När partikelnivåerna i bilen blir för höga aktiveras luftsystemet, tar in frisk luft utifrån, filtrerar den ren och cirkulerar den sedan genom hela bilen. Prophecy fortsätter att rena luften även när bilen går på tomgång eller står på laddning, oavsett om någon är i bilen eller inte. När luften i bilen behövs förnyas tas friskluft in via insugningsventilerna fram på bilen. När ingen mer friskluft behövs inne inuti pumpas den tillbaka ut i omvärlden via två utlopp på dörrarna. Ett system som är betydligt energieffektivare än traditionella ventilationssystem.
Plattform och drivlina
Efter 45 är Prophecy den andra Hyundai-bilen som är byggd på nya Electric Global Modular Platform
(E-GMP) – Hyundais första dedikerade elbilsplattform. En plattform helt avsett för elbilar öppnar upp för en värld av möjligheter när det kommer till både ny design och komfortfunktioner. Helelektriska drivlinor är mycket mer kompakta än deras motsvarigheter bland förbränningsmotorer, vilket betyder att det inte finns något behov av en bred motorhuv eller skrymmande mittkonsol. Det gör det möjligt för fordonsdesigners att återta utrymmet till förmån för passagerarna och att utveckla en helt ny bilupplevelse.