Elbilar räddar strömmen under strömavbrott i Australien
För första gången någonsin har elbilar lyckats förse ett elnät med ström under ett strömavbrott, skriver Interesting Engineering . Detta banbrytande experiment ägde rum i Canberra, Australien, och öppnar upp för nya möjligheter inom energiförsörjning.
En kraftig storm drabbade Canberra och lämnade tusentals hushåll utan el. I detta kritiska läge kom hjälpen från ett oväntat håll – en flotta av elbilar. Genom att använda bilbatterierna som kraftkällor kunde forskare vid Australian National University (ANU) leverera ström tillbaka till elnätet.
Svensken Björn Strömberg, ledande forskare i projektet, berättar entusiastiskt: ”Det här är första gången i världen som elbilar har använts för att svara på en nödsituation på det här sättet. Det visar att elbilar kan fungera som den reservkraft vi behöver i krissituationer.”
Totalt 16 elbilar var inkopplade runt om i Canberra när strömavbrottet inträffade. Dessa bilar hade programmerats att automatiskt börja mata ström tillbaka till nätet vid behov. Tillsammans levererade de 107 kilowatt, vilket är en imponerande mängd för ett första test.
Strömberg förklarar vidare att om cirka 105 000 elbilar skulle användas på detta sätt skulle det kunna täcka reservkraftsbehovet för hela Australian Capital Territory (ACT) och New South Wales. Med tanke på att närmare 100 000 elbilar såldes i Australien förra året är detta en realistisk möjlighet inom en snar framtid.
Experimentet som ägde rum i februari varade i tio minuter innan vissa bilar automatiskt återgick till laddning. Forskarna menar att det skulle vara enkelt att förlänga denna tid genom att fördröja laddningen med en eller två timmar i liknande situationer.
Ross De Rango från Electric Vehicle Council ser stor potential i denna teknik. Han menar att den kan bidra till att sänka elkostnaderna och påskynda övergången från kol- och gasdriven elproduktion. De Rango betonar också vikten av konsumentskydd: ”Vi ser ingen framtid där någon kan ta energi från en konsuments bil utan deras medgivande. Detta skydd är inbyggt på en grundläggande nivå – det är föraren som bestämmer om bilen är inkopplad eller inte.”