Laddhybridernas död? Ny EU-regel träder i kraft 2025
Laddhybrider som kombinerar eldrift med förbränningsmotor står inför en osäker framtid. Nya EU-regler kommer att göra dessa fordon mindre attraktiva för både tillverkare och konsumenter.
Från och med 2025 kommer EU att skärpa bedömningen av koldioxidutsläpp för laddhybrider. Detta innebär att bilarna kommer att uppvisa högre utsläppsnivåer på papperet, vilket gör dem mindre fördelaktiga för biltillverkare som strävar efter att uppfylla allt strängare utsläppskrav.
Idag är laddhybrider fortfarande populära, särskilt i Tyskland där de utgör en betydande andel av nybilsförsäljningen. Detta beror delvis på skattefördelar för tjänstebilar. Men EU:s nya regler kommer sannolikt att minska denna popularitet.
För att uppnå samma låga utsläppsnivåer som tidigare kommer laddhybrider behöva öka sin elektriska räckvidd avsevärt – upp till tre eller fyra gånger längre än idag. Detta gör dem mindre kostnadseffektiva jämfört med helt elektriska bilar.
Samtidigt förbättras elbilarna snabbt. De får längre räckvidd, kortare laddningstider och bättre dragkapacitet. Detta i kombination med sjunkande kostnader för elbildelar gör elbilar alltmer attraktiva för konsumenter.
Experter förutspår att laddhybrider kommer att bli en marginell företeelse år 2030. Biltillverkare förväntas istället satsa mer på helt elektriska fordon för att möta de stränga utsläppskraven som träder i kraft samma år.
Mycket tyder på att laddhybridernas era går mot sitt slut, medan helt elektriska bilar tar över en allt större del av marknaden under de kommande åren.