Infrastruktur

Vattenfall utreder elbilars roll i framtidens hållbara elnät

I takt med att vårt samhälle blir allt mer elektrifierat ökar också behovet av el kraftigt. Samtidigt som vi behöver mer el vill vi också att elen ska vara så miljövänlig och kostnadseffektiv som möjligt. En lösning på detta problem kan vara elbilarna och den teknik som kallas vehicle-to-grid (V2G), som innebär att elbilar inte bara tar emot el när de laddas, utan också kan leverera el tillbaka till elnätet.

Vehicle-to-grid är en teknik som gör det möjligt för elbilar att både ta emot och leverera el. När en elbil är uppkopplad till en laddningsstation kan den alltså inte bara ladda sitt batteri, utan också skicka tillbaka lagrad el till elnätet. Detta kan hjälpa till att stabilisera elnätet och ge extra kapacitet vid behov.

Hur kan elbilar bidra till ett stabilare elnät?

De flesta elbilar står parkerade och oanvända 80-90 procent av tiden. Under den tiden kan de användas som små energilager, som kan matas in i elnätet när behovet är som störst. Detta innebär att vi kan utnyttja den befintliga batterikapaciteten i elbilsflottan istället för att bygga nya kraftverk eller utöka elnätets kapacitet.

Vattenfall Eldistribution har länge arbetat med att utforska potentialen i vehicle-to-grid-tekniken. De deltar i ett forskningsprojekt tillsammans med flera andra aktörer, inklusive elbilstillverkaren Polestar och Chalmers tekniska högskola. Projektet pågår under tre år och just nu testas tekniken i liten skala i Göteborg.

Niklas Sjöberg, Senior Innovation & Affärsstrateg på Vattenfall Eldistribution, leder detta arbete och ser stor potential i tekniken.

– Det är en teknik som kommer att få stor påverkan på hur vi bygger elnät och möjliggör energiomställningen. Vi är därför högst involverade i utvecklingen, säger Niklas Sjöberg.

Fördelar för både elnät och elbilsägare

Förutom att bidra till ett stabilare elnät kan elbilsägare också tjäna pengar genom att sälja tillbaka el till nätet när de inte behöver den själva. Detta kan göra elbilar ännu mer attraktiva för konsumenter och på sikt bidra till en snabbare övergång till elbilar.

Trots de stora möjligheterna med V2G är tekniken ännu i ett tidigt skede och det finns flera utmaningar att övervinna innan den kan kommersialiseras. En viktig del av Vattenfalls arbete är att utveckla standarder och regelverk som säkerställer att tekniken kan integreras smidigt och säkert i elnätet.

– Vi ser att  elnätets förutsättningar för den anslutningspunkt där det vehicle-to-grid-kompatibla fordonet ansluts bör vara det som sätter kraven för hur bilen får agera, säger Jonas Sandbäck, chef Produktion och Kapacitet på Vattenfall Eldistribution.  

En nyligen sammanställd rapport från Vattenfall beskriver hur tekniken ska anslutas till elnätet. Det krävs bland annat att laddboxarna kan kommunicera med både elnätet och fordonet på ett tillförlitligt och säkert sätt.

– Vi kommer också att testa ut hur vi kan kommunicera med denna typ av teknik för att stötta elnätet, men också undersöka hur tekniken kommer att påverka våra lokalnät, säger Niklas Sjöberg.

Under de kommande åren kommer Vattenfall och deras samarbetspartners att fortsätta testa och utveckla vehicle-to-grid-tekniken. Om allt går enligt plan kan elbilar bli en central del av vårt framtida elnät, vilket inte bara skulle gynna miljön utan också skapa nya möjligheter för elbilsägare och elbolag.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.