Infrastruktur

Göteborg först i landet med batteri-swap för elmopeder

Två innovationsprojekt har banat väg för en ny satsning inom mikromobilitet och logistik i Göteborg. Med fyra nya stationer för snabba batteribyten blir det lätt för mopedbud att köra eldrivet i centrala stan.

På tio sekunder kan man, från och med nu, byta ut sitt mopedbatteri mot ett fulladdat i fyra centralt placerade parkeringshus – i Nordstan och Olskroken, på Heden och i Koffen vid Masthuggstorget.

Det öppnar möjligheter för hållbara transporter inom yrkestrafiken, som har mycket att vinna på minimal stillaståendetid. Nystartade GoCiklo står för mopeder och infrastruktur. Först ut att använda tjänsten är hemleveransföretaget Foodora.

– Batteryswap möjliggör ett storskaligt skifte från bensin- till eldrivna mopeder och andra mikrofordon. Det är superroligt att Göteborg blir premiärstad för detta. Nu når elektrifieringen helt nya grupper av användare som inte tidigare har varit del i klimatomställningen. Vi skapar en tystare och renare stad, säger Anastazia Kronberg, ansvarig för Move21 på Business Region Göteborg.

Nordstan blir mobilitetshubb
Satsningen har möjliggjorts genom innovationsprojektet CoMiMo (Connected Micro Mobility), som finansieras av Drive Sweden. Nordstan deltar i projektet, och är samtidigt en utvald plats i det parallella EU-projektet Move21 där bland annat Business Region Göteborg och Göteborgs Stads Parkering arbetar för att utveckla olika former av hållbar mobilitet och logistik i Göteborg.

– Nordstan är med sitt centrala läge och tillhörande garage en perfekt plats för att utveckla en mobilitetshubb för framtidens hållbara transporter. Vi planerar nu för att batteryswapen ska följas upp med fler hållbara innovationer som kan underlätta logistiken för många företag i staden, säger Helena Lindqvist, vd, Nordstan.

Renare luft, mindre stillestånd och bättre arbetsmiljö               
Övriga tre parkeringshus som har fått de nya swap-stationerna drivs av staden. I varje station finns initialt plats för tio batterier från GoCiklo. Kapacitet ska täcka behovet av batteribyten för över 100 fordon.

– Transporter i städer behöver ställa om till att bli utsläppsfria, inte bara för klimatet utan även för hälsan hos dem som bor och arbetar där. Last-mile delivery och hemtjänst är branscher där vår tjänst inte bara minskar företagets miljöpåverkan utan även förenklar medarbetarnas arbetsdag och förbättrar arbetsmiljön. Men det är öppet för alla att abonnera på en elektrisk moped och få tillgång till GoCiklos swap-stationer, säger Mattias Tingvall, vd, GoCiklo.

I många asiatiska länder finns redan snabbväxande aktörer och stora flottor av elmopeder som utnyttjar batteri-swap. GoCiklos mål är att ge sig in i konkurrensen och etablera ett nätverk med elektriska mopeder och swap-stationer i alla storstäder i Europa.

– På Foodora ser vi stora fördelar med GoCiklos tjänst. Först och främst ger det möjlighet till en ännu snabbare omställning till 100 procent grön last-mile delivery, vilket vi eftersträvar genom olika initiativ. Det snabba batteribytet förenklar även arbetsdagen för att våra anställda bud, då de slipper planera in tid för laddning under sin arbetsdag, säger Hans Skruvfors, vd, Foodora.

Göteborg leder omställningen
Att Göteborg är först ut är ingen tillfällighet. Offensivare än andra städer driver Göteborgs Stad på etableringen av en eldriven, utsläppsfri fordonsflotta för alla transporter i regionen. Satsningar på mobilitetshubbar för utsläppsfri logistik ligger helt i linje med initiativet Gothenburg Green City Zone, som koordineras av Business Region Göteborg.

Staden är känd för sina spårvagnar, men har också flest elbussar i Norden. Två av tre stadsbussar är eldrivna. I Göteborgsregionen stod rena elbilar för 35 procent av nybilsförsäljningen 2022, strax över rikssnittet på 33 procent. I maj 2023 fanns 6 000 publika laddpunkter i regionen, 22 procent av antalet i hela riket. Göteborg har tagit på sig ledartröjan vad gäller omställning till grön mobilitet.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.