Trendbrott: Olyckorna med elsparkcyklar minskar
Sedan elsparkcykeln introducerades i Sverige har olyckorna med fordonet ökat varje år. Men nu kan ett trendbrott synas. Detta visar siffror från Transportstyrelsen som analyserats av försäkringsbolaget Dina Försäkringar.
För första gången sedan elsparkcyklarna började dyka upp på gatorna i städerna 2018 minskar antalet olyckor. Enligt preliminär statistik som Dina Försäkringar gått igenom rapporterades 3 156 olyckor med elsparkcyklar under 2023. Det är 258 färre än under 2022, motsvarande en minskning med 7,6 procent.
– Minskningen kan delvis hänföras till införandet av tydligare trafikregler. För två år sedan blev det till exempel förbjudet att parkera och köra på gångbanor. Men det finns också signaler på att användningen av elsparkcyklar har minskat, så det är svårt att dra slutsatser om det faktiskt har blivit säkrare att åka elsparkcykel, säger Victor Öberg, expert på fordonsförsäkringar hos Dina Försäkringar.
Samtidigt som det är glädjande att olyckorna vänder nedåt är det fortfarande från höga nivåer, betonar Victor Öberg. År 2020* rapporteras endast 290 olyckor, en siffra som sedan kraftigt ökade under 2021 (2 052).
– När elsparkcykeln gjorde entré saknades en hel del regleringar för dessa fordon. Antalet växte snabbt och ovana förare bidrog till att olyckorna sköt i höjden. Det har blivit bättre, men det sker fortfarande väldigt många olyckor.
Malmö värst drabbat
Olyckorna med elsparkcyklar är särskilt koncentrerade kring storstäderna. De senaste två åren har flest olyckor rapporterats i Malmö. Under 2022 inträffade 390 olyckor med elsparkcyklar i staden, en siffra som minskade till 353 förra året. Även för Stockholm, som rankas som nummer två på listan, tycks trenden ha brutits. Förra året minskade antalet olyckor i huvudstaden från 376 till 286, en minskning med 24 procent. Göteborg såg också en minskning, med en nedgång från 190 till 140 olyckor. Detta resulterade även i att staden föll ned ett steg på listan över de mest drabbade kommunerna. Ny trea är i stället Västerås som hade 142 olyckor.
Det bör samtidigt noteras att Malmös befolkning är mer än dubbelt så stor som Västerås. Om man räknar antalet olyckor per 100 000 invånare, är Västerås inte långt efter Malmö, med 88,9 jämfört med 97,5 olyckor.
Krav på trafikförsäkring
I slutet av förra året infördes trafikförsäkringsplikt för vissa elsparkcyklar. Kravet gäller för de som kan nå hastigheter över 20 km/h och över 14 km/h om nettovikten överstiger 25 kilo.
Trafikförsäkringen kan ge ersättning till både föraren och andra personer som skadas av elsparkcykeln. Dessutom kan den ersätta sakskador, till exempel skador på en bil. Däremot täcker inte trafikförsäkringen skador på själva elsparkcykeln, eller om den blir stulen. För detta krävs en annan typ av försäkring.
Victor Öberg välkomnar lagändringen.
– Det ger både förare och medtrafikanter ett starkare skydd.
Men även om ens elsparkcykel inte kräver trafikförsäkring, är det viktigt att man ser över sitt personliga försäkringsskydd, påpekar Öberg.
– Att ha en försäkring är viktigt både för ens eget skydd om råkar ut för en olycka och skadar sig, men också om man kör på någon annan och riskerar bli skadeståndsskyldig.
Minskning även för elcyklar
Elcyklar, som snabbt ökat i popularitet, visade också positiva tecken förra året. Enligt den preliminära statistiken minskade antalet skadade från 1 403 år 2022 till 1 387 i fjol (-1,1 %). Minskningen bör ses i ljuset av att elcyklar, precis som elsparkcyklar, haft en kraftigt negativ trend i flera år.
* Eldrivna enpersonsfordon blev en egen kategori under huvudgruppen cykel under hösten 2020. Ett antal olyckor med dessa fordon som inträffade tidigare under året räknades därför som vanliga cykelolyckor.
Skadade efter olycka med elsparkcykel
Kommun | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Totalt |
Stockholm | 79 | 345 | 376 | 286 | 1086 |
Malmö | 35 | 294 | 390 | 353 | 1072 |
Göteborg | 84 | 202 | 194 | 140 | 620 |
Västerås | 9 | 100 | 149 | 142 | 400 |
Halmstad | 55 | 144 | 103 | 302 | |
Norrköping | 1 | 61 | 105 | 101 | 268 |
Umeå | 2 | 161 | 101 | 264 | |
Linköping | 3 | 78 | 93 | 86 | 260 |
Uppsala | 3 | 93 | 88 | 63 | 247 |
Eskilstuna | 1 | 52 | 114 | 62 | 229 |
Skadade per fordonskategori
År | Cykel | jmf föreg. år | Elsparkcykel | jmf föreg. år | Elcykel | jmf föreg. år | Totalt | jmf föreg. år |
2018 | 10 498 | 0 | 1 | 10 499 | ||||
2019 | 10 378 | -1,1% | 1 | +100,0% | 1 | 0,0% | 10 380 | -1,1% |
2020 | 9 420 | -9,2% | 290 | +28 900,0% | 274 | +27 300,0% | 10 273 | -1,0% |
2021 | 9 549 | +1,4% | 2 052 | +607,6% | 929 | +239,1% | 12 536 | +22,0% |
2022 | 11 032 | +15,5% | 3 414 | +66,4% | 1 403 | +51,0% | 15 850 | +26,4% |
2023 | 10 326 | -6,4% | 3 156 | -7,6% | 1 387 | -1,1% | 14 869 | -6,2% |
Källa: Transportstyrelsen
Siffrorna för 2023 är preliminära. Uttaget gjordes den 15 april.