Svenskarna vill ha tillbaka klimatbonusen för elbilar – men allt fler tycker att regeringen gjorde rätt
En knapp majoritet av svenskarna vill att klimatbonusen för elbilar återinförs. Men stödet för regeringens beslut att skrota bonusen har ökat, visar en ny Sifo-undersökning från bilförmedlaren Kvdbil. Detta sker samtidigt som elbilsförsäljningen i år väntas sjunka för första gången.
I november 2022 avskaffade regeringen klimatbonusen på upp till 70 000 kronor vid köp av en ny elbil. Två månader senare, i januari 2023, genomförde Kvdbil en undersökning som visade att det var fler som var emot beslutet än som stödde det. 45 procent ansåg att det var fel, medan 23 procent tyckte att det var rätt.
Nu, ett år senare, har en ny undersökning gjorts. I dag är det 53 procent som är för ett återinförande, och 47 procent som är emot. Det är alltså fortfarande en övervikt för sidan som vill ha tillbaka bonusen, men det har jämnat till sig ordentligt. Samtidigt går nybilsförsäljningen trögt, och prognoserna* framåt ser heller inte bra ut.
– När vi gjorde den här undersökningen för ett år sedan hade vi även ett vet ej-alternativ. Dessa röster verkar främst ha gått till gruppen som inte önskar se ett återinförande, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil och fortsätter: Det kan tyckas lite förvånande med tanke på ekonomins utveckling och den inbromsning vi ser i elbilsförsäljningen. Samtidigt är det känt att många har ansett att bonusen gynnat vissa grupper.
Stödet för klimatbonusen är starkare bland de som inte äger en bil. Bland dessa är 64 procent för ett återinförande, jämfört med 51 procent bland bilägare. Det finns också geografiska skillnader, där 57 procent i de tre storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö är positiva, mot 51 procent i övriga delar av landet.
Bör även gälla begagnade elbilar
Den tidigare bonusen var begränsad till nya elbilar, men svenskarna vill även att begagnade elbilar ska inkluderas. 55 procent anser detta, vilket är exakt samma andel som för nya elbilar.
– Jag tycker det visar att många har en önskan att byta till elbil, men att ekonomin ibland kan vara ett hinder för att investera i en helt ny. En begagnad elbil är mer inom räckhåll, särskilt om det finns någon form av stöd, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Ungefär var tredje person anser att bonusen även bör gälla nya och begagnade laddhybrider. Däremot är stödet betydligt svagare för att ge bonus till den som köper en så kallad mildhybrid, som primärt drivs med en förbränningsmotor, eller en gasbil. Endast mellan 8-10 procent tycker detta.
* Enligt branschorganisationen Mobility Sweden väntas 50 000 färre nya bilar registreras under 2024, och elbilarnas andel väntas minska från 39 till 35 procent.
Bör klimatbonusen återinföras för att stimulera försäljningen av elbilar?
Information: I november 2022 avskaffades klimatbonusen för elbilar, som tidigare möjliggjorde en maximal rabatt på 70 000 kronor vid köp av en ny elbil. Under 2023 sågs en kraftig minskning av beställda elbilar, vilket ytterligare drevs på av ett försämrat konjunkturläge.
Totalt | Bilägare | Ej bilägare | Storstadsregion | Övriga landet | |
Ja | 53 % | 51 % | 64 % | 57 % | 51 % |
Nej | 47 % | 49 % | 36 % | 43 % | 49 % |
Vilka typer av bilar borde omfattas av bonus?
Ålder/drivmedel | Totalt | Bilägare | Ej bilägare | Storstadsregion | Övriga landet |
Nya elbilar | 55 % | 56 % | 51 % | 57 % | 53 % |
Både nya och begagnade elbilar | 55 % | 54 % | 56 % | 59 % | 51 % |
Nya laddhybrider | 38 % | 41 % | 27 % | 35 % | 40 % |
Både nya och begagnade laddhybrider | 32 % | 34 % | 26 % | 29 % | 35 % |
Nya mildhybrider | 8 % | 10 % | 2 % | 7 % | 9 % |
Både nya och begagnade mildhybrider | 10 % | 11 % | 6 % | 9 % | 10 % |
Nya gasbilar | 10 % | 12 % | 4 % | 6 % | 12 % |
Både nya och begagnade gasbilar | 8 % | 8 % | 5 % | 6 % | 9 % |
Tveksam/vet ej | 17 % | 16 % | 22 % | 18 % | 17 % |
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 4–8 januari 2024. Totalt intervjuades 1316 personer i åldern 18-79 år, varav 1055 med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).