Elbilar

Mercedes kör om Tesla som världens mest värdefulla bilmärke

I en nyligen publicerad rapport från Brand Finance, en ledande konsultbyrå inom varumärkesvärdering, framkommer det att Mercedes-Benz har kört om Tesla och återtagit sin position som världens mest värdefulla bilmärke. Tesla som nu hamnar på andra plats har sett en minskning i sitt varumärkesvärde med 12% till 58,3 miljarder USD, vilket delvis kan kopplas till kontroverser kring Elon Musk som påverkat biltillverkarens anseende.

Mercedes-Benz å andra sidan rapporterar en ökning i varumärkesvärde med 1% till 59,4 miljarder USD, enligt rapporten från Brand Finance.

Ferrari behåller sin position som det starkaste varumärket inom bilindustrin med ett styrkebetyg på 90.0 av 100 vilket ger dem ett AAA+-betyg. Det starka betyget bygger på Ferraris väletablerade rykte, höga rekommendationsgrad och positiva framtidsutsikter, vilket bidragit till en ökning i varumärkesvärde med 43% till 10,6 miljarder USD.

Den kinesiska bilsektorn visar på fortsatt tillväxt drivet av det globala intresset för elbilar (EV). Intresset har lett till ökade investeringar och exportmöjligheter. BYD som är Kinas mest värdefulla bilvarumärke har upplevt en ökning i varumärkesvärde med 20% till 12,1 miljarder USD. Forskning från Brand Finance visar även att varumärkesstyrkan för kinesiska bilvarumärken generellt sett är på uppgång.

New Flyer som är en tillverkare inom den offentliga transportsektorn för elbussar har sett en imponerande ökning i varumärkesvärde med 250% till 646 miljoner USD. Denna ökning följer på en växande efterfrågan på eldrivna fordon inom offentlig transport och stöd från bland annat de brittiska och kanadensiska regeringarna för initiativ som involverar elbussar.

Bosch har utsetts till det mest värdefulla och starkaste varumärket inom bilkomponentsektorn med ett värde uppskattat till 14,6 miljarder USD.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.