GM och Komatsu samarbetar för att utveckla vätgasdriven gruvtruck
General Motors och Komatsu har ingått ett samarbete för att tillsammans utveckla en vätgasdriven bränslecell för Komatsus 930E gruvtruck, världens mest sålda truck i ultraklassen. GM, känd för sin expertis inom vätgasbränslecellsteknik, och Komatsu, en global tillverkare av gruv- och byggutrustning, kommer gemensamt att designa och validera tekniken.
Vätgasbränsleceller, kända för att vara lätta och snabba att tanka, anses vara idealiska för att elektrifiera applikationer som traditionellt drivs med dieselmotorer. Vätgas erbjuder en effektiv metod för att packa stora mängder energi ombord på fordonet, utan att kompromissa med lastkapaciteten.
Dessutom erbjuder bränsleceller en utmärkt lösning för nollutsläpp från avgasrör för fordon med extrema transportkrav, som Komatsus 930E gruvtruck med en nominell lastkapacitet på 320 ton. Dessa fordon opererar vanligtvis vid en enda gruva under hela sin livstid, vilket förenklar utmaningarna med att dimensionera och implementera en effektiv vätgastankningsinfrastruktur för fordonsparken.
Komatsus vätgasdrivna gruvtruckar kommer att erbjuda en ytterligare väg för avkarbonisering utöver batteri-trolley eller batteri-statiska laddningslösningar, utan behov av ytterligare laddningsinfrastruktur inom gruvor.
Komatsu har satt som mål att minska sina globala utsläpp med 50 % till 2030 och har som utmaningsmål att uppnå koldioxidneutralitet till 2050. Planerna för att uppnå dessa mål inkluderar att minska och eliminera utsläpp inom företagets produktutbud, samt i företagets anläggningar och produktion av dess produkter. Komatsu arbetar också nära med sina kunder för att minska och eliminera utsläpp under produkternas användning genom optimeringsprogram som stöds av Komatsus teknik och servicelösningar.
GM:s mål är att vara helt koldioxidneutrala i både produkter och verksamhet till 2040.
GM och Komatsu planerar att testa den första prototypen av en HYDROTEC-driven gruvfordon i mitten av 2020-talet på Komatsus forsknings- och utvecklingsanläggning Arizona Proving Grounds (AZPG). Detta fordon kommer att drivas av över 2 megawatt HYDROTEC kraftkuber.
GM har bedrivit forskning och produktutveckling inom bränsleceller i över 50 år och är ett av de få företagen med avancerade, egna teknikplattformar för både litiumjonbatterier och vätgasbränsleceller. GM och Komatsu tror att dessa kompletterande teknologier kan bidra till att främja antagandet av mobilitetslösningar med lägre utsläpp och hjälpa andra industrier utöver personbilar att nå sina hållbarhetsmål.