Eldrivna arbetsfordon

DB Schenker börjar köra med helelektrisk HCT-lastbil – 33 meter lång

Logistikföretaget DB Schenker har nu inlett transporter med världens kanske första helelektriska HCT-lastbil. Lastbilen som är 33 meter lång och har en totalvikt på 68 ton började köra mellan Vanda och Lempäälä i Finland den 4 oktober.

HCT står för High Capacity Transports och innebär att man kör med längre och tyngre fordon än vad som är tillåtet enligt de vanliga regelverken. Den helt elektriska HCT-lastbilen från DB Schenker är utrustad med sex batterier på 540 kWh och kan köra i tre skift innan de behöver laddas.

Kombinationen som består av en helt elektrisk Volvo FH Electric-lastbil och två semitrailers har en högsta tillåten totalvikt på 68 ton.
— Det är första gången jag hör talas om att ett HCT-fordon körs helt på el i reguljär trafik. Fantastiskt roligt att vi ligger så långt framme. DB Schenker Finland är kanske först i världen, säger Anna Hagberg, Head of Network and Linehaul, DB Schenker Sverige.

Volvo FH Electric laddas med energi från DB Schenkers egna solceller som sitter på terminalerna i Viinikkala och Lempäälä. Under vinterhalvåret kan det vid behov köpas in el från vindkraft som är praktiskt taget helt utsläppsfri.
— Jag är väldigt glad över att vår Neste Charging-lösning kommer att stödja DB Schenkers hållbarhetsmål, nu när de introducerar en helelektrisk HCT-lastbil för sina linjetransporter, säger Pekka Vikström, VP, Marketing & Services, Neste.

Fakta: Volvo FH Electric
– 33 meter lång
– Maxvikt 68 ton
– 6 batterier på 540 kWh
– Kör i tre skift och laddas mellan skiften med hjälp av laddningsutrustning i Vanda och Lempäälä
– Laddning: 250 kW DC CCS2: 2h, 43 kW AC Type 2: 10h

Fakta: HCT
– HCT står för High capacity transports
– En stor fördel med HCT är minskad energianvändning per ton, eller kubikmeter fraktat gods

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.