Volvo lanserar ellastbil med 600 km räckvidd
Volvo Lastvagnar tar ett stort steg framåt i elektrifieringen av tunga transporter. Företaget meddelar att de nästa år kommer att lansera en ny variant av sin FH Electric-modell som kan köra upp till 600 kilometer på en enda laddning.
Den nya lastbilen som planeras att släppas under andra halvan av 2025 förväntas möjliggöra avgasfria fjärrtransporter. Enligt Volvo kommer åkerier och transportföretag kunna använda dessa eldrivna lastbilar för medellånga och långa sträckor, och potentiellt köra en hel arbetsdag utan att behöva ladda.
– Vårt nya elektriska flaggskepp kommer att bli ett mycket bra komplement till vårt breda utbud av ellastbilar och möjliggöra transporter utan avgasutsläpp också för riktigt långa distanser. Det kommer att vara en bra lösning för transportbolag som har en hög årlig körsträcka på sina lastbilar och en stark vilja att minska sina koldioxidutsläpp, säger Roger Alm, VD för Volvo Lastvagnar.
Nyckeln till den förlängda räckvidden är Volvos nya drivlineteknik, kallad e-axeln. Denna innovation skapar utrymme för väsentligt större batterikapacitet. Företaget uppger även att effektivare batterier, ett förbättrat batterihanteringssystem och en övergripande effektivare drivlina bidrar till den ökade räckvidden.
Volvo Lastvagnar erbjuder idag åtta batterielektriska modeller inom medeltunga och tunga elektriska lastbilar. Deras produktsortiment täcker flera segment, inklusive stads- och regiondistribution, byggtransporter och avfallshantering. De har hittills levererat över 3 800 elektriska lastbilar till kunder i 46 länder.
– Transportsektorn står för sju procent av de globala koldioxidutsläppen. Batteridrivna ellastbilar är viktiga för att minska klimatavtrycket. Förutom de stora miljövinster som ellastbilar ger, innebär de också en mycket bättre arbetsmiljö för lastbilsförarna med betydligt lägre nivåer av buller och vibrationer, säger Roger Alm.
Lanseringen av den nya FH Electric-varianten ses som ett betydande steg mot elektrifiering av fjärrtransporter, ett segment som hittills varit utmanande för eldrivna fordon på grund av räckviddsbegränsningar.