Eldrivna arbetsfordon

Renaults uppdaterade eldrivna skåpbilar har Sverigepremiär

Renault fortsätter traditionen att visa upp sina senaste transportbilsnyheter på Transportbilsdagen på Solvalla. Den 26 augusti premiärvisas de elektrifierade versionerna Nya Kangoo E-Tech Electric och Nya Master E-Tech Electric i Sverige.

Med mer än tio års erfarenhet av elfordon är Renault en världspionjär och ledande i Europa med över 70 000 sålda el-transportbilar Företaget behåller sitt fokus mot en grönare och mer hållbar teknik och lanserar nu uppföljarna till Kangoo och Master på el.

I Sverige står Kangoo E-Tech Electric för 37 % av eltransportbilsmarknaden med över 3 600 sålda fordon och är därmed landets mest sålda elektrifierade transportbil.

Vi ser en snabbare omställning hos företagen till fossilfri körning. Intresset ökar för eldrivna transportbilar, men även för andra fossilfria alternativ som t ex vätgas, där Renault har lösningar på gång för sina transportbilar.” säger Kristoffer Bernström, ansvarig för företagsförsäljning på RN Nordic AB, Renault Sverige

Nya Kangoo E-Tech Electric kommer med flera nyheter, för att möta kundernas behov. Nu erbjuds en räckvidd på 300 km (WLTP blandad). Motorn på 90 kW och batteriet på 45 kWh kan laddas på flera olika sätt, bl a snabbladdning som ger 170 km räckvidd på 30 minuter. Lastvolymen är den samma som i diesel- och bensinversionerna. Dragvikten är 1500 kg. Även elversionen av Kangoo lanseras med den stora innovationen Open Sesame – marknadens bredaste sidolastöppning i segmentet, samt mer komfort och teknik ombord. Senaste generationens säkerhetssystem finns också tillgängliga.

Renaults stora elbiltransportbil, helt Nya Master E-Tech Electric 52 kWh har fått ett helt nytt batteri på 52 kWh och därmed ökat räckvidden upp till 20 mil WLTP. Laddning: 7,4 kw AC/ 22kw DC. Master har den energieffektiva elmotorn med en effekt på 57 kW (76 hk)/225 Nm. Den är idealisk för körning på både stads- och stadsnära vägar med stor flexibilitet. Modellen kommer att finnas i 11 versioner (i stället för de ursprungliga sex), med ett urval av tre olika längder och tre olika höjder, tillgängliga i 3.100 kg och 3.500 kg. 

På Solvalla visas Nya Master E-tech Electric 52 chassi L3 med flakbyggnation upp. Flaklängden är 3800 mm med verktygslåda under flak på höger sida. Totalvikten är 3500 kg och lastvikten är 1185 kg.

– Med Renaults breda produktutbud är vi den givna totalleverantören till företagen. Oavsett drivmedel eller syfte. Vi har lanserat många nyheter på sistone och mer kommer. Jag vill specifikt lyfta fram dragvikten på Kangoo. Den är 1500 kg, oavsett drivmedel, vilket är långt mer än vad konkurrenterna kan erbjuda i det mindre segmentet, avslutar Kristoffer Bernström.

På Transportbilsdagen erbjuds provkörning av Nya Kangoo E-Tech Electric och Nya Master E-Tech Electric flak samt Express och Trafic.

Källa: Pressmeddelande

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.