UPS inleder tester med Gaussins autonoma elfordon
UPS har tillsammans med det franska ingenjörsföretaget Gaussin påbörjat tester med autonoma, eldrivna ”shifters” för att flytta containrar och påhängsvagnar vid sin högteknologiska hubb i London. Senare i år ska även helt förarlösa tester göras för att utvärdera om UPS kan använda Gaussins fordon på flera hubbar världen över.
Tidigare i veckan annonserade UPS att tester med Gaussins eldrivna, så kallade shifters, har påbörjats i London. Fordonen är byggda för att flytta påhängsvagnar och containrar – både med förare vid ratten och helt autonomt.
Under den inledande fasen testas främst hållbarhet och lämplighet för UPS att använda shifters i det dagliga arbetet vid hubben. UPS egna chaufförer kommer från förarhytten utvärdera driften och effektiviteten hos fordonen. Nästa steg blir att inleda helt förarlösa tester senare i år.
– Testerna är en del av vårt arbete för att integrera fler eldrivna fordon i UPS globala nätverk. Gaussins teknik kommer att sänka bränslekostnader och i sin tur minska utsläppen. Det här är en möjlighet för oss att utvärdera den nya tekniken på hemmaplan, säger Juan Perez, UPS chief information and engineering officer.
Tekniken inkluderar, utöver det helt automatiska körläget samt ett manuellt körläge, även en ny batteribytesteknik som gör det möjligt för Gaussins shifters att köra dag som natt då ett urladdat batteri snabbt kan bytas ut mot ett fulladdat. Dessutom kommer fordonen vara utrustade med kameror, sensorer och algoritmer för att kontinuerligt förbättra säkerheten och effektiviteten i driften.
– De tester vi genomför nu är en del av UPS övergripande transformationsstrategi och har möjliggjorts av innovativ teknologi. Vi fortsätter att driva och utveckla den senaste fordonstekniken som har potential att förbättra vår driftseffektivitet, samtidigt som vi antar ett utvecklande tillvägagångssätt när det kommer till automatiserad fordonsteknik, säger Carlton Rose, UPS president of global fleet maintenance and engineering.
Gaussin och UPS ingenjörer har i nära samarbete sedan 2018 tillsammans utvecklat dessa mångfacetterade och konkurrenskraftiga elektriska shifters.