30 000 laddpunkter – eller har vi fler?
Under årets nio första månader har antalet publika laddpunkter ökat med närmare 13 000 och är nu totalt drygt 30 000 till antalet enligt Power Circles statistiktjänst ELIS. Samtidigt visar andra tjänster att antalet laddpunkter kan vara betydligt högre än så, exempelvis laddkartan ChargeFinder som nu innehåller över 40 000 laddpunkter. Samtidigt visar kriterierna i den nya AFIR-förordningen att utbyggnaden av laddinfrastruktur går i takt med utrullningen av fordon i Sverige.
– Laddinfrastrukturen ska inte vara det som begränsar elektrifieringen av fordonsflottan. Under året har vi sett att antalet publika laddpunkter ökat i snabb takt, både på grund av den pågående utbyggnaden men också som en följd av att datakvaliten i NOBIL förbättras. Detta är väldigt positivt i ett skede där vi behöver accelerera omställningen, säger Hampus Thuresson statistikansvarig på Power Circle.
I Power Circles statistiktjänst ELIS baseras data över laddinfrastruktur på databasen NOBIL som ägs av den norska staten och som drivs i samarbete med svenska myndigheter. I NOBIL har antalet laddpunkter under året vuxit med hela 70 %, från 18 122 till 30 789. Denna betydande uppgång tillskrivs inte bara en snabbare utbyggnadstakt, utan också en förbättrad datainsamling där NOBIL under året automatiserat datainhämtning från ett flertal större laddoperatörer.
Samtidigt kan det noteras att det finns andra kommersiella tjänster, som exempelvis ChargeFinder och Uppladdning.nu, som ger bilden att den publika laddinfrastrukturen kan vara mer utbyggd än vad NOBIL visar. ChargeFinder, som i dagsläget är den tjänst med flest publika laddpunkter, har under de senaste 6 månaderna visat cirka 10 tusen fler laddpunkter än NOBIL och uppgick i september 2023 till totalt 40 174.
– Vi ser ett gap mellan olika tillgängliga datakällor. Det är såklart olyckligt, samtidigt kan vi se att trenden i utvecklingen är densamma mellan källorna och att detta är ett område under utveckling. Exempelvis kommer det nya regelverket AFIR att ställas högre krav på datadelning, vilket kan bidra till bättre datakvalitet på statistiken, säger Hampus Thuresson på Power Circle.
I EU har nu AFIR-förordningen klubbats och kommer framåt att ställa krav på utbyggnaden av publik laddinfrastruktur för såväl lätta som tunga fordon. I AFIR finns bland annat mål om att laddpunkter med hög effekt bör finnas åtminstone var 60:e kilometer på större vägar. De nya kraven innebär också att det kommer behöva finnas publik laddning motsvarande 1,3 kW per elbil och 0,8 kW per laddhybrid.
– När vi på Power Circle gör beräkningar utifrån laddifrastrukturen i NOBIL ser vi att Sverige idag uppfyller de nya EU-kraven på publik laddinfrastruktur. Effektkravet i nya förordningen AFIR specificerar inte vilken typ av publik laddning som ska byggas vilket bidrar till att det finns en flexibilitet och dynamik i kravet vilket är positivt, säger David Mowitz, expert inom e-mobility på Power Circle.
Sammanställning av utvecklingen av laddbara fordonsflottan 2023 och publik laddinfrastruktur jämfört med motsvarande period 2022.
sept. 2023 | Δ jan. – sept. 2023 | Δ jan. – sept. 2022 | % skillnad 2023/2022 | |
Laddbara fordon totalt | 552 107 | 102 104 | 93 502 | + 9 % |
Personbilar BEV | 266 166 | 70 281 | 53 507 | + 31 % |
Personbilar PHEV | 263 186 | 26 053 | 36 625 | – 29 % |
Elbussar | 1 183 | 263 | 202 | + 30 % |
Lätta lastbilar | 18 377 | 5 094 | 2 793 | + 82 % |
Tunga lastbilar | 416 | 187 | 96 | + 95 % |
MC | 2 779 | 226 | 279 | – 19 % |
Publika laddstationer | 4 405 | 1 315 | 350 | + 276 % |
Publika laddpunkter | 30 789 | 12 667 | 2 534 | + 400 % |