Volvokoncernen börjar kundleveranser av helelektriska produkter i Frankrike
Lanseringen av en ny generation nollutsläppsprodukter har lett till att den franska entreprenören Eiffage har fått leveranser av en helelektrisk Volvo FE Electric-lastbil och en ECR25 Electric kompaktgrävmaskin – och blir därmed den första mottagaren av de elektriska produkterna i Frankrike.
Den 17 december levererade Volvo Construction Equipment (Volvo CE) den första elektriska maskinen, och Volvo Lastvagnar den första helelektriska Volvo FE Electric-lastbilen i Frankrike, vilket innebär en acceleration av den långsiktiga omvandlingen till mer hållbara transport- och infrastrukturlösningar.
Mottagaren av de nya produkterna – en elektrisk Volvo FE-lastbil med eldriven kran och en kompakt ECR25 Electric grävmaskin – är den ledande franska entreprenören och Volvokunden Eiffage. Maskinerna stöder Eiffages strategi för låga koldioxidutsläpp och ska arbeta med det ambitiösa transportprojektet Grand Paris Express i den franska huvudstaden. Projektet innebär 200 kilometer nytt spår och 68 nya stationer, och kommer dagligen att betjäna cirka två miljoner passagerare.
Överlämnandet av de första helelektriska produkterna skedde vid en ceremoni i Paris. I ceremonin deltog Benoit de Ruffray, vd för Eiffage Group, och företrädare för Volvo Lastvagnars och Volvo CE: s Frankrike-baserade team. På grund av Covid-19 relaterade reserestriktioner fick Martin Lundstedt, vd och koncernchef Volvokoncernen, Melker Jernberg, vd på Volvo CE och Volvo Lastvagnars vd Roger Alm vara med digitalt.
– År 2030 vill vi att över en tredjedel av de maskiner som Volvokoncernen säljer ska vara elektriska. Det kan vi inte göra det ensamma utan vi vill göra det tillsammans med våra kunder, partners som Eiffage och samhället i stort, säger Volvokoncernens vd Martin Lundstedt.
– Leveransen av dessa elektriska lastbilar och maskiner är början på en revolution inom transportlösningar, instämde Melker Jernberg, vd för Volvo CE. Elektriska maskiner kommer inte att förbli ett nischproduktområde, tro inget annat. Under de närmaste åren och decennierna kommer de att bli den dominerande kraften avseende låg- eller nollutsläpplösningar. I kombination med ren energi kan deras potential att stödja klimatförändringsmålen, förbättra luftkvaliteten och hjälpa till att bygga den värld vi alla vill leva i inte underskattas. Jag är mycket nöjd med att vi börjar denna resa med vänner som Eiffage.
– Stödet från framåtblickande kunder som Eiffage är viktigt för den framtida utvecklingen av hållbara transportlösningar. Att hålla en nära dialog med kunderna innebär att vi alla lär oss snabbare och tillsammans kan påskynda den nödvändiga övergången till en fossilfri framtid, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Den första leveransen i Frankrike representerar ett viktigt steg på vägen till nollutsläpp. Tack vare låga ljud- och vibrationsnivåer och frånvaro av avgaser är elektriska lastbilar och maskiner väl lämpade för att möta en tuff miljöreglering i stadsområden, inhängnade områden och andra specifika uppgifter. De erbjuder nya möjligheter för urbanisering såväl som för väginfrastrukturer.
Volvo FE Electric 6X2 lastbilen byggdes vid Volvofabriken i Blainville sur Orne i Frankrike. Den kommer att användas för att leverera verktyg och reservdelar och kommer att köra cirka 150 km per dag – helt utan avgasutsläpp.
ECR25 Electric kompaktgrävmaskinen kommer att användas av Eiffage för att stödja rivnings- och demonteringsaktiviteter, detta med noll koldioxidutsläpp och mycket lägre ljud- och vibrationsnivåer än traditionella dieselmotormaskiner. 2,5-tonsmaskinen har samma prestanda som sin dieselmotsvarighet, batteripaketet erbjuder upp till fyra timmars arbetstid, beroende på applikation. ECR25 Electric utvecklades och byggdes på Volvo CE: s Belley-fabrik i Frankrike.
Källa: Pressmeddelande