Volvo Lastvagnar börjar tillverka eldrivna lastbilar i Gent
Volvo Lastvagnar ökar volymerna för ellastbilar och startar serietillverkning av tunga elektriska lastbilar vid fabriken i Gent i Belgien. Det innebär att eldrivna Volvolastbilar nu byggs i fyra fabriker – tre i Europa och en i USA.
– Det här känns jättebra. Fabriken i Gent är den största i vårt nätverk, så detta är en mycket viktig milstolpe. Nu kan ännu fler transportföretag köra eldrivet med Volvo, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Tre olika elmodeller kommer att byggas i Gent – Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX Electric. Lastbilarna kan köras med en totalvikt på 44 ton* och anpassas för en mängd olika transportuppdrag.
– Våra lastbilar är väldigt omtyckta för sin höga kvalitet, säkerhet, design och förarkomfort. Nu kan våra kunder få alla dessa fördelar, och samtidigt transportera varor utan att släppa ut någon koldioxid, säger Roger Alm.
Fabriken i Gent är Volvo Lastvagnars största produktionsanläggning med en årlig kapacitet på cirka 45 000 lastbilar. Ellastbilarna monteras på samma plattform och linje som de diesel- och gasdrivna lastbilarna, vilket ger hög flexibilitet i fabriken. Batteripacken kommer från den nyligen öppnade fabriken för montering av batterier i Gent, som ligger precis intill produktionslinjen.
Först ut med elektriska lastbilar
Gent är den fjärde i raden av Volvo-fabriker som producerar elektriska lastbilar. Först ut var Blainville i Frankrike, där Volvo började bygga ellastbilar för sophantering och stadsdistribution 2019. Ett år senare påbörjade anläggningen i New River Valley i Virginia i USA, serietillverkning av VNR Electric, en modell designad för regionala transporter. Förra året nåddes en viktig milstolpe då Volvo Lastvagnar som första globala tillverkare startade serieproduktion av tunga lastbilar vid Tuve-fabriken i Göteborg.
Hittills har Volvo Lastvagnar tagit emot beställningar, inklusive avsiktsförklaringar om att köpa, för cirka 6 000 elektriska lastbilar i 42 länder i sex världsdelar.
– För bara några år sedan trodde många att det var omöjligt att elektrifiera tunga lastbilstransporter. Men vi bestämde oss tidigt för att elektrifiering är vår främsta väg mot nollutsläpp. Nu kan vi erbjuda ett branschledande sortiment av specialbyggda ellastbilar, som går i kommersiell trafik över hela världen, säger Roger Alm.
– Men för att det stora skiftet till eldrivet ska ske, måste regeringar agera nu och erbjuda incitamentsprogram för de som investerar i den nya tekniken, öka kapaciteten i elnätet och även införa skatt på koldioxid, för att göra hållbara transporter mer konkurrenskraftiga.