Volvo CE lanserar EC230 Electric i Europa
Den första medelstora eldrivna grävmaskinen från Volvo Construction Equipment (Volvo CE) är nu tillgänglig för utvalda kunder i Europa – och ger en mer hållbar drift med mindre buller och utsläpp.
Den eldrivna grävmaskinen EC230, en av endast ett fåtal större batterielektriska grävmaskiner i branschen, har redan visat sig framgångsrik i en mängd olika kommersiella applikationer i både Europa och Asien. Efter att först ha lanserats i Kina år 2021 och i Norge år 2022 är den nu kommersiellt tillgänglig för utvalda kunder i Europa.
Under 2023 körs EC230 Electric hos ett fåtal svenska kunder i lämpliga applikationer för att sedan under 2024 rullas ut på bredare front genom olika former av hyreslösningar till kunder som har uppdrag eller arbetar i projekt där det finns krav på utsläppsfri drift.
Fredrik Askling, produktchef för elektromobilitet på återförsäljaren Swecon,säger: ”Med lanseringen av EC230 Electric fortsätter Swecon och Volvo CE sitt fördjupade samarbete inom området elektrifiering och digitalisering. Vi kan nu möta våra kunders behov av större utsläppsfria maskiner och samtidigt fortsätta vårt gemensamma arbete att driva förändring och elektrifiering i vår bransch.”
23-tonsgrävaren, EC230 Electric, levererar samma prestanda som sin konventionella dieselmotsvarighet men utan lokala utsläpp, med avsevärt lägre buller och vibrationer och med förbättrad manövrerbarhet.
Bättre för miljön och bra för affärerna
Att minska skadliga utsläpp och störande buller är inte bara bra för de på arbetsplatsen och för det omgivande samhället, utan kan även bidra till målen för koldioxidutsläpp. Faktum är att EC230 Electric är så effektiv – även inräknat den energi som går åt för att producera batterierna – att de totala utsläppen ändå är lägre än dieselvariantens.
Dessa fördelar har varit uppenbara under maskinens framgångsrika användning på större arbetsplatser som till exempel Slakthusområdet i Stockholm, som är Sveriges största fossilfria arbetsplats, och projektet Green Construction Site of the Future i Danmark, där den har använts i byggandet av en kontorsbyggnad och offentliga utrymmen i tätbebyggelse.
Richard Sjöblom, grävmaskinist för Skanska i Slakthusområdesprojektet, har varit särskilt positiv till hur smidig laddningen är och maskinens prestanda, efter att ha testat den i olika applikationer. Han säger: ”Om jag fick välja mellan en el- eller dieseldriven maskin i den här storleksklassen, så skulle jag välja eldrift, eftersom det har så många fördelar framför en dieselmaskin. När maskinen levererats till arbetsplatsen fanns det många skeptiker som trodde att maskinen inte skulle ha kapacitet nog för hela dagen, men de har alla överbevisats!”
Hållbarhet och prestanda
Maskinen drivs med litiumjonbatterier och har konstruerats för att klara en hel arbetsdag på åtta timmar, med en snabbladdning med hög effekt under lunchtimmen. Som allround-maskin är den konstruerad för en rad olika uppgifter, inklusive utgrävning, schaktning och planering för platsförberedelser i byggnadssegmentet, såväl som för avfalls- och skrothantering i återvinnings- och avfallssegmentet.
Det är den första av Volvo CE:s grävmaskiner i mellanklassen som går på el och har nyligen fått sällskap av 20-tonslastaren L120H Electric Conversion. Båda maskinerna har anlänt efter den framgångsrika kommersialiseringen av tillverkarens branschledande eldrivna kompaktmaskiner: minigrävaren ECR25 Electric och hjullastaren L25 Electric. Sedan dess har minigrävarna ECR18 Electric och EC18 Electric och hjullastaren L20 Electric också introducerats på marknaden.
Flexibel anslutning
EC230 Electric är utrustad med en CCS2-kontakt, vilket är en standardkontakt som är tillgänglig i de flesta europeiska länder och som gör det möjligt att ladda maskinen och använda den praktiskt taget var som helst med hjälp av alla tillgängliga laddare på marknaden.
Det medföljer även en laddningskabel möjliggör laddning med en effektnivå på upp till 22 kW via ett vanligt CEE-uttag (32A) – såväl som möjlighet att välja till en mobil powerbank, byggt specifikt för att passa EC230 Electric. Med det här utbudet av laddningslösningar ger Volvo CE kunderna flexibiliteten att få jobbet gjort – inte bara genom maskinen i sig, utan även genom den infrastruktur som behövs för att hålla maskinen igång med minsta möjliga ansträngning.
Kontinuerlig innovation
Insikter från användningen av EC230 Electric kommer att vara viktiga för att hjälpa Volvo CE att bygga den värld vi vill leva i genom sina eldriftslösningar. Det inkluderar data om faktorer som produktivitet, kostnad och skalbarhet, vilket hjälper oss att utveckla ännu fler modeller i eldriftsutbudet – och gynnar även företagets partners och kunder eftersom även de arbetar med att nå sina mål om att minska klimatpåverkan.
Utvecklingen av både EC230 Electric och L120H Electric Conversion ingår i ett unikt partnerskapstänkande som möjliggör snabb implementering på marknaden. I fråga om EC230 Electric, så samarbetar vi med kunder för att finjustera utvecklingen av vår egen avancerade teknik och, i fråga om L120H Electric Conversion, så har vi partnerskap med likasinnade experter, som till exempel CE Engineering Solutions, för att påskynda tillgängligheten på kommersialiserade eldriftslösningar i alla segment och applikationer. Båda tillvägagångssätten behövs parallellt när vi arbetar för att nå vårt mål om netto noll utsläpp av växthusgaser till år 2040 – med avsevärda minskningar redan 2030 – som en del av Science Based Targets-initiativet.
Thomas Bitter, teknikchef på Volvo CE, säger: ”Att ingå partnerskap med våra kunder är en viktig del av vår innovationsresa och det är genom ett nära samarbete med dem som vi kan få värdefull feedback, så att vi kontinuerligt kan förbättra vårt utbud och ta fram hållbara lösningar. EC230 Electric har visat sin hållbara kraft och passar moderna byggarbetsplatser perfekt – den kan utföra krävande arbetsuppgifter medan omgivningen visas hänsyn.”
Nyckelspecifikationer Volvo EC230 Electric
Maskinvikt | kg | 23 000 – 26 100 |
Skopvolym | m³ | 0,48 – 1,44 |
Lyftkapacitet längs larv | kg | 7 560 |
…vid räckvidd / höjd | m | 6 / 1,5 |
Max. grävräckvidd | mm | 9 930 |
Max. grävdjup | mm | 6 730 |
Brytkraft, SAE J1179 (Normal) | kN | 141 |
Brytkraft, SAE J1179 (Boost) | kN | 149 |
Rivkraft, SAE J1179 (Normal) | kN | 104 |
Rivkraft, SAE J1179 (Boost) | kN | 110 |
Total bredd | mm | 2 990 |
Bakre svängradie | mm | 2 850 |
Batterispänning | V | 600 |
Batterikapacitet | kWh | 264 |
Ungefärlig drifttid (beroende på applikation) | timmar | Upp till 4~5 |