Elbilar

Volvo Cars justerar sin elektrifieringsstrategi

Volvo Cars har tillkännagett en justering av sina ambitiösa mål för övergången till elbilar. Företaget som tidigare siktat på att bli helt eldrivet till 2030 har nu reviderat sin målsättning.

Enligt den nya strategin avser Volvo Cars att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar. Detta inkluderar både helt eldrivna modeller och laddhybrider. Resterande 0 till 10 procent kan bestå av mildhybridmodeller om marknaden kräver det.

Jim Rowan, VD för Volvo Cars, kommenterar beslutet:

– Vi är fast övertygade om att vår framtid är elektrisk”, säger Jim Rowan, VD för Volvo Cars. ”En elbil ger en överlägsen körupplevelse och ökar möjligheterna att använda avancerad teknik som förbättrar den totala kundupplevelsen. Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika hastigheter. Vi är pragmatiska och flexibla, samtidigt som vi behåller en branschledande position inom elektrifiering och hållbarhet.

Företaget citerar flera faktorer som bidragit till denna justering, bland annat:

  • Långsammare utrullning av laddinfrastruktur än väntat
  • Tillbakadragande av statliga incitament på vissa marknader
  • Osäkerhet skapad av nya tariffer på elbilar

Trots denna justering betonar Volvo Cars att full elektrifiering fortfarande är det långsiktiga målet. Företaget har redan fem helt eldrivna modeller på marknaden och ytterligare fem under utveckling. Under andra kvartalet 2024 stod helt eldrivna bilar för 26 procent av Volvos försäljning, den högsta andelen bland jämförbara premiumbiltillverkare.

Som en följd av den justerade elektrifieringsstrategin har Volvo Cars även uppdaterat sina mål för minskning av koldioxidutsläpp. Till 2030 siktar företaget nu på att minska CO2-utsläppen per bil med 65-75 procent jämfört med 2018 års nivå, en justering från den tidigare ambitionen om 75 procents minskning.

Volvo Cars fortsätter att satsa på utveckling av både helt eldrivna bilar och laddhybrider. Företaget rapporterar att cirka hälften av de kilometer som körs med deras senaste laddhybridbilar sker på ren eldrift.

Beslutet att justera elektrifieringsstrategin speglar en pragmatisk hållning i en snabbt föränderlig marknad. Volvo Cars betonar att flexibilitet är nyckeln till att möta kundernas preferenser och samtidigt skapa värde som företag.

Mer detaljerad information om företagets strategi, investeringsplaner och produktplan kommer att presenteras under Volvo Cars 90/90-event och kapitalmarknadsdag i Göteborg.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.