Varningen: För svårt och dyrt att säkra råvaror till batterier
EU vill skärpa kraven för råvaror till elbilsbatterier. Men nu varnar utredare för att de ambitiösa målen kan bli svåra att förverkliga. En stor del av den kobolt som exporteras till Europa kommer från frilansande gruvarbetare som lever på minimilöner. ”I fattiga länder som Kongo och Zambia är det här väldigt svårt att kontrollera”, säger Jan-Erik Berggren som skrivit boken ’Batterirevolutionen’ om utmaningarna med övergången till elbilar.
I höstas fastställde EU ambitiösa mål och krav på produktion och import av battericeller till elbilar och även om hur råvaror till batterifabriker ska hanteras. EU vill försäkra sig om att de batterier som sitter i elbilar som säljs och byggs i Europa inte har råvaror som framställts på ett etiskt tveksamt sätt. Framför allt vill EU minimera risken att råvaror kommit från verksamheter som innefattar barn- och slavarbete.
Läs vidare hela artikeln här... (Öppnas i nytt fönster)