Världens första passagerartåg med vätgasbränsleceller testas
Alstom har genomfört tio dagars tester med bränslecellståget Coradia iLint på 65 kilometer mellan Groningen och Leeuwarden i norra Nederländerna. Testerna görs efter att tågen framgångsrikt har kört under 18 månader med passagerartrafik på linjen Buxtehude – Bremervörde – Bremerhaven – Cuxhaven i Tyskland, där totalt 41 Coradia iLint redan har beställts. De senaste testerna gör Nederländerna till det andra landet i Europa där tåget har visat sig vara en unik utsläppsfri lösning för icke-elektrifierade linjer.
I oktober förra året skrev Alstom, provinsen Groningen, den lokala operatören Arriva, den holländska järnvägsinfrastrukturförvaltaren ProRail och energiföretaget Engie ett pilotprojektavtal för att testa Coradia iLint, världens första persontåg som drivs med vätgasbränsleceller, i Nederländerna. DEKRA, ett oberoende testinspektions- och certifieringsföretag, utsågs till testledare. Testerna har utförts under nattetid i hastigheter upp till 140 km/h utan passagerare. För testperioden har en mobil tankstation med hållbart producerad vätgas installerats av Engie.
– Testerna i Nederländerna visar hur moget vårt vätgångtåg är när det gäller tillgänglighet och tillförlitlighet. Det har samma prestanda som traditionella regiontåg, men med ytterligare fördelar, som låg ljudnivå och noll utsläpp. Det är också lätt att integrera i en befintlig flotta och uppfyller alla säkerhetsföreskrifter. Coradia iLint vätgas är ett pålitligt utsläppsfritt tåg som är redo att accelerera ett koldioxidneutralt resande i Europa, säger Bernard Belvaux, Managing Director, Alstom Benelux.
Coradia iLint är världens första regionaltåg i kommersiell trafik som är utrustat med bränsleceller för att omvandla väte och syre till elektricitet, vilket eliminerar utsläpp av föroreningar relaterade till driften. Det är ett helt tyst tåg, och det enda utsläppet är vatten. Tåget är avsett att köras på icke-elektrifierade linjer, och även om det är utsläppsfritt har det inte gett avkall på prestanda. Den har en räckvidd på cirka 1000 kilometer – samma som multipla enheter med motsvarande storlek. Tåget utvecklas och produceras av Alstom i Salzgitter, Tyskland och i Tarbes, Frankrike.
Det nederländska järnvägsnätet har ungefär 1 000 kilometer icke-elektrifierad linje, där för närvarande cirka 100 dieseltåg körs dagligen.