Urladdat startbatteri vanligaste skälet till vägassistans för elbilar
Vägassistansbolaget Viking har presenterat ny statistik som visar att startbatteriet är den främsta orsaken till vägassistansuppdrag för elbilar försäkrade hos If. Hela 37 procent av assistansuppdragen har handlat om problem med startbatteriet, medan problem med huvudbatteriet är mycket ovanliga.
Enligt Ifs motorexpert Frida Wedin beror detta delvis på att elbilsägare blivit allt mer kunniga om laddning och batteriers funktion. Särskilt under vintermånaderna är 12-voltsbatteriet känsligt för urladdning, särskilt vid korta körsträckor. Detta gäller inte bara elbilar utan även hybrid-, bensin- och dieselbilar.
12-voltbatteriet spelar en avgörande roll i bilen och försörjer viktiga elektroniska funktioner som rattvärme, belysning och kontrollpanel. Normalt laddas detta batteri regelbundet från huvudbatteriet, även när bilen inte körs. Dock kan laddningsmetoderna variera mellan olika bilmärken och modeller.
– Det är framför allt under årets kalla månader som elbilsförare behöver vägassistans, antingen hemma eller under resan. 12-voltsbatteriet är känsligt för urladdning vid mycket kortkörning, särskilt under kalla dagar, förklarar Frida Wedin.
Wedin rekommenderar elbilsägare att sätta sig in i tillverkarens specifika riktlinjer för batterivård och att kontrollera sin försäkrings vägassistansvillkor. De flesta halvförsäkringar i Sverige inkluderar vägassistans, men det är klokt att vara väl informerad om när och hur den gäller.
Statistiken från Viking som årligen utför över 100 000 vägassistansuppdrag ger en tydlig bild av de utmaningar som elbilsägare kan möta, särskilt under vintermånaderna.