Elbilar

Sverige: En bromskloss för elbilar i Europa

Sverige har blivit ett hinder i övergången till elbilar i Europa, något som nyligen uppmärksammades av Carup. Medan registreringar av elbilar i EU ökade med 15 procent i april, minskade de i Sverige med 2 procent. Istället har laddhybrider blivit den föredragna lösningen för många svenskar.

Nya data från ACEA visar att Sverige ligger efter i övergången till elbilar jämfört med andra EU-länder. Målet är att förbjuda försäljnings av förbränningsmotorer helt till 2035, men Sverige är nu ett av få länder där elbilsförsäljningen minskar.

Under april ökade försäljningen av elbilar i EU med 14,8 procent, medan registreringarna i Sverige minskade med 1,8 procent. För året hittills har elbilsregistreringarna i EU ökat med 6,4 procent, medan Sverige har sett en minskning på 15 procent.

En bidragande faktor till denna negativa utveckling är den gradvisa avvecklingen av incitament för elbilar. I november 2022 avskaffades klimatbonusen på 50 000 kronor för elbilar plötsligt. Vid årsskiftet sänktes dessutom drivmedelspriserna på bensin och diesel kraftigt, vilket gjorde det billigare att köpa och köra bilar med förbränningsmotorer. För de som har tjänstebil är det fortfarande fördelaktigt att välja elbil, vilket gör att försäljningen av elbilar i denna kategori fortsätter att gå bra i Sverige.

Trots dessa hinder fortsätter elbilsförsäljningen att öka på andra håll i Europa, vilket gör Sveriges minskande siffror desto mer anmärkningsvärda i sammanhanget.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.