Streetscooter räddas av grundaren
Historien om den elektriska leveransbilen Streetscooter tar en oväntad vändning. Mannen bakom dess ursprungliga koncept, Günther Schuh, har stigit in som räddaren i nöden. Efter att B-ON som tidigare styrde över Streetscooter hamnade i ekonomiska svårigheter har Schuh nu återvänt för att styra skutan.
Det är Schuhs nya projekt e.Volution som nu tar över ansvaret för både drift och tillgångar från Nob Manufacturing GmbH från början av 2024. Genom ett nyskapande partnerskap med Neapco, företaget som ansvarar för monteringen av fordonen i Tyskland, öppnar sig nya dörrar för framtiden.
Denna övergång är möjlig tack vare DHL Group – tidigare ägare till Streetscooter – som inte bara har beställt 700 nya fordon, utan även sålt nödvändig utrustning för montering till Neapco. Detta drag säkrar inte bara fortsatt produktion utan också jobb för anställda hos Nob, Neapco och andra samarbetspartners.
Det är en återkomst till rötterna för Schuh, som grundade Streetscooter 2010 och sedan sålde det till DHL 2014. Efter att DHL överlät företaget till B-ON (då Odin Automotive) 2022 har produktionslinjen i Düren, med kapacitet för 30 000 fordon årligen, fortsatt att vara en central del av verksamheten.
B-ON:s insolvans var ett resultat av leverans- och kvalitetsproblem vilket ledde till minskad produktion av modellen Sherpa. Men detta hindrade inte företaget från att presentera en ny modell, Pelkan, i oktober. Med en effekt på 85 kW och byggd på Foxconns Mobility in Harmony-plattform, signalerar Pelkan en ny fas i elektriska leveransbilar.
Med e.Volution vid rodret strävar Schuh efter att revolutionera bilindustrin genom att förlänga fordonens livslängd markant. Detta genom ett samarbete med RWTH Aachen University där man utvecklat en metod för att effektivt och ekonomiskt uppgradera befintliga fordon. Tack vare deras robusta chassi och digitala fordonsfiler är Streetscooter och liknande fordon perfekta kandidater för detta hållbara koncept.