SKF och Einride kör självkörande i Göteborg – på nätterna
SKF börjar testköra med självkörande elektriska lastbilar från Einride, vid SKF:s fabriker och lager i Göteborg. Trafiken startar i april. Lastbilarna utvecklas idag vid Einride i Göteborg.
–Med elektriska självkörande lastbilar kan vi skapa en mer automatiserad kedja hela vägen från i produktion till vårt lager. Så kan SKF minska utsläpp och samtidigt bli effektivare, vilket stämmer väl överens med vårt fokus på hållbarhet och effektivitet, säger Måns Isacsson chef för SKF:s logistik i Sverige.
Redan idag använder SKF självkörande truckar i fabriker och lager. Med hjälp av Einrides självkörande ellastbilar kan bolaget koppla ihop olika anläggningar med automatiska transporter och skapa en ännu mer exakt och samtidigt energisnål verksamhet.
Första testkörningarna börjar nätter och helger 8-11 april, mellan fabrik och lager, inne på SKFs område i Göteborg. En sträcka om 2 km.
–Utöver autonoma transporter så vill vi automatisera lastning och lossning. Det är något helt nytt i logistikvärlden och kommer ta månader att utveckla, säger Måns Isacsson.
De självkörande lastbilarna som rullat sedan 2018 fraktar 16 ton åt gången och har egna omfattande säkerhetssystem med både radar, kameror och laser. Väldigt likt när trafikflygplan använder sig av datorstyrda landningar vid tät dimma.
Testkör och lastar
Inledningsvis kör lastbilarna 5-15 kilometer i timmen och 3-4 timmar per dygn. Det som kräver mest tester hos SKF är inte körningarna, utan på- och avlastningar.
–Vi lastar och testkör nätter och helger eftersom det inte kräver några särskilda tillstånd, när området är helt stängt för allmänheten. Nästa testperiod sker under fyra dygn i maj, säger Jonas Hernlund, kommersiell chef på Einride.
De självkörande lastbilarna följs på plats av Einrides testpersonal, dessutom övervakas trafiken från en fjärrchaufför på Einrides lokala anläggning, 8 km ifrån SKF:s fabrik.
Full automatik
Ambitionen är att SKF:s automatiska D-fabrik i Gamlestaden ska lasta ut och nå sina lager fullt automatiskt. De gradvis allt mer avancerade testerna väntas fortsätta närmaste året. De första fullt automatiska lastningarna och transporterna väntas vara i drift våren 2022.
– För oss på SKF är det viktigt att ligga långt fram och pröva teknik som ger oss nya möjligheter att skapa effektiva och hållbara logistikflöden som bidrar till våra ambitiösa miljömål, säger Måns Isacsson.
SKF tillhör ett av de industribolag som har världens mest automatiserade produktion. Att koppla ihop detta med automatiska transporter öppnar för bättre precision i produktionen, vilket ökar hållbarheten och sparar både energi och kostnader.
Andra bolag som idag använder olika former av Einride-lastbilar är idag Lidl, Oatly, Electrolux och Coca Cola.
Källa: Pressmeddelande Dagensinfrastruktur.se