Skellefteå tar ledningen inom elektrifierat flyg
Skellefteå är på väg att bli en pionjär inom elektrifierat flyg och drönarteknik. Med unika förutsättningar och starkt stöd från lokala aktörer kan staden snart stå värd för några av de första flygningarna med vätgasdrivna passagerarplan i Europa och inviga en av kontinentens största drönarflygplatser.
I Skellefteå pågår just nu ett omfattande utvecklingsprogram för elektrifierad luftfart, drivet av ELIS-programmet. Med stöd av aktörer som Green Flight Academy, som erbjuder världens hållbaraste pilotutbildning, är Skellefteå Airport en av de flygplatser i världen med flest elflygningar. Flygplatsen har också tillgång till kraftfull elförsörjning, vilket möjliggör snabbladdning av elflygplan.
Storsatsning på vätgas
En stor del av satsningen fokuserar på att skapa en testmiljö för vätgasdrivet flyg. Projektet syftar till att demonstrera hela kedjan – från produktion av grön vätgas till flygningar med ett niositsigt passagerarplan. Om allt går enligt plan kan de första testflygningarna ske redan i slutet av 2026, vilket skulle vara bland de första i sitt slag i Europa.
Drönarflygplats för framtiden
Efter sommaren kommer en av Europas största drönarflygplatser att stå klar i Skellefteå. Denna anläggning kommer att fungera som en test- och utvecklingsplats för drönare och andra vertikalstartande farkoster (eVTOL). Drönarflygplatsen integreras i stadsmiljön och kan bli en central nod för kommersiell och samhällsnyttig drönarverksamhet.
Flera forskningsprojekt pågår i samarbete med Luleå tekniska universitet, Uppsala universitet och kommersiella aktörer för att utveckla både batteri- och vätgasdrivna flyg. Drönarflygplatsen kommer också att användas för avancerade drönarprojekt, som underhåll av fastigheter med hjälp av drönare kopplade till Telias 5G-nät.