Skånemejerier rullar ut sin första ellastbil
Skånemejerier introducerar nu sin första ellastbil. Syftet med initiativet är att utforska hur eldrivna fordon kan bidra till att minska företagets beroende av fossila bränslen och möta framtidens krav på tysta och utsläppsfria transporter.
– Vi arbetar aktivt för att minska vår klimatpåverkan och vi är stolta över att 97 % av våra inrikestransporter idag är fossilfria. Arbetet för att nå målet om 100 % fortsätter och för att lyckas är effektivisering, optimering och just bränsleskifte viktigt, säger Peter Liljedahl, Transportchef på Skånemejerier.
Ellastbilen är en Volvo FM 490 KW 42 Tractor som har en räckvidd på 250 km. Den levererar Skånemejeriers produkter över hela Skåne, både i städer och på landsbygden. Den togs i drift i maj 2024 och laddas med grön el på Malmö Mejeri vilket säkerställer att transporterna är så miljövänliga som möjligt.
Ellastbilen är den första av två olika lastbilstyper som ingår i Skånemejeriers pilotstudie. Målet med studien är att utvärdera den nya tekniken och undersöka de möjligheter som ellastbilar kan erbjuda. Skånemejerier hoppas på att i framtiden kunna implementera dessa fordon i större skala inom sin transportverksamhet.
Skånemejerier har anslutit sig till Transportinitiativet från Dagligvaruleverantörers Förbund (DLF). Initiativets mål är att alla medlemsföretagens egna och inköpta inrikestransporter ska vara 100 procent fossilfria till år 2025. Utöver detta är Skånemejerier även en del av Skånes Elektrifieringslöfte, ett regionalt initiativ som syftar till att främja elektrifieringen av transportsektorn och visa på långsiktigheten i denna omställning.
– Det finns många fördelar med elektrifiering. Utöver lägre klimatutsläpp, bidrar ellastbilar även till en tystare arbetsmiljö, förbättrad luftkvalitet och minskat buller på vägarna. Men vi ser fortfarande utmaningar som exempelvis utbyggnaden av laddinfrastruktur, distributionsnätverk och standardisering av dragbilar. Därför är det extra viktigt för oss att samverka med andra i frågan, så att vi tillsammans kan hitta lösningar, säger Peter Liljedahl.