Scania sätter el-lastbilar i LKAB:s gruva i norra Sverige
En elektrisk Scania Heavy Tipper kommer köras i LKAB:s gruva i Malmberget, tillsammans med en elektrisk kranbil som är specialanpassad till gruvverksamhet. Genom att utveckla i nära samverkan med kund får Scania chansen att testa och köra helelektriska lastbilar i den krävande miljö som en gruva innebär.
Scania och LKAB är båda verksamma inom industrier som just nu genomgår stora förändringar för att uppnå ökad hållbarhet. Dessa två väletablerade industriföretag arbetar nu tillsammans för att göra elektriska fordon till en del av verksamheten i LKAB:s gruvor. Ett steg mot framtiden och hållbara transporter för denna industri.
LKAB siktar mot att bli ett av de mest hållbara gruvföretagen i världen. Vägen till en säker, produktiv och utsläppsfri järn- och stålindustri börjar med järnmalmen i gruvorna, och utökas nu till att också omfatta transport.
– De elektriska lastbilarna är en del av ambitionen att sätta en ny standard för hållbar gruvbrytning, där vi använder fossilfritt hela vägen. Vi byter ut vår dieseldrivna fordonsflotta, och när vi provar kapaciteten från batteridrivna elfordon, fattar vi beslut med hänsyn till att valet av lastbilar inte bara ska bidra till högre produktivitet utan, mest av allt, till en mer hållbar gruva och en säkrare arbetsmiljö, säger Peter Gustavsson, projektledare vid LKAB.
Scania Heavy Tipper har en total vikt, inklusive last, om 49 ton och kommer transportera restavfall. Den andra lastbilen är utrustad med en kran, som passar ändamålet att frakta borrstål till borr-riggar under markytan. Den senare kommer att laddas vid depån, men mobil laddning vid olika platser är också möjlighet för att öka flexibiliteten. Fordonen förväntas tas i bruk vid LKAB under 2022.
– Vi fortsätter att arbeta med kunder som vill prova innovativa lösningar tillsammans med oss. För Scania är det väldigt värdefullt att kunna testa elektriska fordon i den extrema miljö vi hittar i riktiga kunders gruvverksamhet. Dessutom är Scania Heavy Tipper den första i sitt slag i denna industri och ytterligare ett riktigt stort kliv på vägen mot hållbara transportlösningar inom alla applikationer, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility, Scania.
– Det sätt som Scania är en del av vår förändringsprocess är värdefull eftersom det ger oss möjligheten att utvärdera deras batteridrivna fordon. Tillsammans hoppas vi kunna utveckla och bygga fossilfria fordon som är lika produktiva, eller ännu bättre än de vi har idag, sammanfattar Gustavsson.