Renault och Mathem samarbetar för framtidens fossilfria transporter
Renault och Mathem har inlett ett samarbete med ett tydligt mål – framtidens livsmedelstransporter ska vara fossilfria. I dagarna börjar Mathem köra ut matleveranser med Renaults 100 procent eldrivna och specialbyggda lätta lastbil – Master E-TECH Electric.
Elbilen är ett viktigt steg i e-handelsbolagets övergång till hållbara transporter. Innan Mathem valde Renault som leverantör var knäckfrågan att separera de batterier som används för att ge energi åt bilens drift och de batterier som krävs för att driva skåpbilens kyl- och frys-anläggning. Det har Renault löst genom att placera solpaneler på bilens tak, som ger kraft åt kyl- och frysanläggningen. En lösning som bibehåller både bilens räckvidd och livsmedlens kyl- och fryskedja.
– Renault antog Mathems utmaning och levererade en speciallösning – en transportbil som uppfyller deras krav på nollutsläpp och vikten av att hålla varorna kylda under leverans, säger Thomas Holm, Sverigechef på Renault Nordic AB.
En hållbarare värld
– För oss är det viktigt av flera skäl att på sikt gå över till elektrifierade transporter. Självklart vill vi framförallt arbeta för en hållbarare värld, men vi vill även visa våra kunder och medarbetare vart vi är på väg och att vi vill framåt. Många av våra kunder är väldigt miljömedvetna, de vill ha ekologiska produkter och kör själva elbil. Vårt mål är att hälften av vår lastbilsflotta ska vara elektrifierad till 2025, berättar Staffan Löttiger, Utvecklingschef Operations Mathem.
Han understryker också vikten av att kunna hålla kyl- och fryskedjan i en verksamhet där bilarna har många korta stopp under ganska långa pass, ett krav som elbilen från Renault möter.
Mathem bygger just nu en ny logistikanläggning i Larsboda söder om Stockholm. När den automatiserade anläggningen invigs hösten 2022, kommer den till stor del att vara självförsörjande på förnybar el tack vare en egen solcellsanläggning som blir Stockholms största. Här kommer även Mathems framtida elbilar att laddas. Men för att uppnå målet att hälften av flottan ska vara elektrifierad till år 2025 är elbilsprojektet tillsammans med Renault mycket viktigt.
Fossilfri framtid i sikte
– Under det senaste decenniet har Renault engagerat sig i utvecklingen av storskalig elektrisk mobilitet. Vi är involverade i flera delar som har med den elektriska fossilfria framtiden att göra, även batteritillverkning och återvinning av batterier, berättar Thomas Holm.
Den nya elbilen har distribuerats av Bilia.
– Vi är glada att få vara med på den här fossilfria resan. Vår roll i det här samarbetet är att få ihop alla delar för kunden, säger Björn Brodin, Försäljningschef Företag, Region Stockholm, Bilia.
Om Renault Master E-TECH Electric
Med det nya batteriet på 52 kilowattimmar har Renault Master E-Tech Electric en ungefärlig körsträcka på 195 kilometer på en laddning. Bilens totalvikt är 3 500 kilo och den kan lastas med max 900 kilo. Att snabbladda bilen från 0 till 80 procent av batteriets kapacitet, med en laddare som har 22 kilowatt, tar två timmar. Bilens skåpvolym är cirka 15 kubikmeter.
Källa: Pressmeddelande