Elbåt

Premiär för elektrisk bärplansbåt i Stockholms kollektivtrafik

SL har inlett ett innovativt pilotprojekt med en elektrisk bärplansbåt som trafikerar sträckan mellan Ekerö och Klara Mälarstrand i Stockholm. Den nya direktlinjen som startade den 29 oktober kommer att vara i drift tisdagar till lördagar med tre avgångar från Tappström på Ekerö och två avgångar från Klara Mälarstrand.

– Vi är stolta över att vi nu kan börja ett historiskt pilotprojekt med att köra bärplansbåt i kollektivtrafiken mellan Stockholms innerstad och Ekerö. Vi kan därmed erbjuda resenärerna en unik Mälarresa som är tyst, snabb och miljövänlig, säger Gustav Hemming (C) klimat- och infrastrukturregionråd

Det eldrivna fartyget som går under namnet Nova tar sig mellan destinationerna på cirka 30-32 minuter, vilket är betydligt snabbare än den ordinarie linjen som tar 45 minuter utan stopp. Bärplansbåten som har en marschfart på omkring 25 knop har fått tillfällig dispens att köra i 18 knop på sträckan Gröndalsbron–Klara Mälarstrand med undantag för sommarmånaderna juni till augusti.

Fartyget som drivs helt på elektricitet förbrukar upp till 80 procent mindre energi jämfört med konventionella fartyg i samma storlek. Laddning sker huvudsakligen vid Norr Mälarstrand. Nova har kapacitet för 25 passagerare inklusive en rullstolsplats och två prioriterade sittplatser. Det finns även utrymme för tre till fyra cyklar i kupén, dock är elcyklar inte tillåtna ombord.

– Det är fantastiskt kul att det här händer i Stockholm först. Med bärplanstekniken kan vi utnyttja vattenvägarna mycket bättre än idag samtidigt som vi kapar utsläppen från kollektivtrafiken, säger Gustav Hasselskog, vd på Candela.

Projektet är ett samarbete mellan Trafikförvaltningen, Trafikverket och båttillverkaren Candela där Trafikverket bidrar med ekonomiskt stöd. För Candela som äger fartyget representerar detta pilotprojekt ett viktigt steg i utvecklingen av bärplansfartyg för den kommersiella marknaden.

– Trafikverket stödjer med forskningsmedel för att projektet bidrar till att stärka sjöfartens roll i transportsystemet och på så sätt öka nyttjandet av vattenvägarna, säger Charlott Andersson på strategisk utveckling på Trafikverket.

Trafikförvaltningens huvudsakliga uppgift i projektet är att testköra och utvärdera fartyget som en del i utvecklingen av snabba, utsläppsfria transportlösningar för framtidens sjötrafik. Testkörningarna kommer att pågå fram till augusti med ett uppehåll under vintersäsongen.

Resenärer kan använda sina vanliga SL-kort på linjen. Information om tidtabeller och eventuella driftstörningar på grund av mjukvaruuppdateringar eller annan intrimning finns tillgänglig både vid kajplatserna och på sl.se/nova. Vid inställda turer hänvisas resenärer till ordinarie trafik och SL:s resegaranti gäller inte under testperioden.

Ett svar på ”Premiär för elektrisk bärplansbåt i Stockholms kollektivtrafik

Kommentarer är stängda.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.