Porsche Taycan 4S billigare med lägre effekt och längre räckvidd
Porsche Taycan 4S billigare med lägre effekt och längre räckvidd
För snart sex veckor sedan avtäckte Porsche sin första elbil. Taycan, som modellen heter, presenterades i två modellutföranden – Turbo och Turbo S. Modellnamnen blev en het snackis eftersom ingen av modellversionerna är utrustade med turboaggregat då dylika manicker behöver avgaser för att drivas.
Taycan Turbo har två elmotorer som tillsammans levererar 680 hästkrafter (vid overboost) som gör att 100 km/h nås efter 3,2 sekunder. Taycan Turbo S, som vi nyss var iväg och provkörde, har även den två elmotorer men 761 hästkrafter (overboost-siffra) vilket kapar 0-100-tiden med fyra tiondelar till 2,8 sekunder. Den extra effekten plockas ur den främre elmotorn.
Båda modellversionerna är utrustade med ett lite större batteripack med en kapacitet på 93,4 kWh (kilowattimmar) som i det motorsvagare alternativet räcker till 45 mils körning och i det starkare till 41,2 mils körning. Båda siffrorna är enligt WLTP:s kombinerade körcykel.
Från och med nu finns ytterligare ett Taycan-alternativ, nämligen Taycan 4S. Modellen saknar inte bara turboaggregat, så som de båda Turbo-modellerna, utan också Turbo i modellnamnet.
I Taycan 4S är det, som 4S-beteckningen avslöjar, två elmotorer som driver var sitt hjulpar. Den bakre elmotorn är nättare (8 cm kortare) än motsvarigheten i Turbo- och Turbo S-varianterna. Reduktionsväxeln för den bakre elmotor är precis som i Turbo-varianterna tvåstegad, med en hög- och en lågväxel. Främre elmotorn har en fast utväxling.