Porsche Mission R – framtida eldriven racer för racingkunder
Precis i rätt tid för IAA MOBILITY 2021 i München (7 – 12 september) ger Porsche en spektakulär inblick i bilens framtid. Konceptstudien Mission R kombinerar toppmodern teknik och hållbara material, som till exempel naturfiberförstärkt plast, med en passion för motorsport. Förutom progressiv design har den extremt låga, helt eldrivna bilen, de typiska linjerna som kännetecknar sportbilarna från Stuttgart-Zuffenhausen. Två nyutvecklade elmotorer i Porsche Mission R levererar upp till 800 kW (1 088 hk) i ett så kallat kval-läge. Batteriet har en kapacitet på cirka 80 kWh och ett innovativt återhämtningssystem som gör sprintracing möjlig utan effektförlust.
– Porsche är märket för människor som vill förverkliga sina drömmar. Det gäller också inom motorsport. Vi upplever vår innovativa styrka på tävlingsbanan, visar mod genom att bryta ny mark, och gläder våra kunder med sportiga prestanda, säger Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG.
– Vid sidan av vårt engagemang i Formel E-världsmästerskapet, tar vi nu nästa steg mot elektrisk mobilitet. Konceptbilen är vår vision om helelektrisk motorsport för racingkunder. Mission R förkroppsligar allt som gör Porsche starkt: prestanda, design och hållbarhet, säger Oliver Blume.
Racing för privata team värderas högt hos Porsche. Sedan starten av Porsche Carrera Cup i Tyskland för 31 år sedan, har Porsche tillverkat och sålt mer än 4 400 Cup-bilar. Totalt körs 30 entyps-mästerskap världen över, baserade på dessa tillförlitliga, högpresterande tävlingsbilar. Den senaste versionen av 911 GT3 Cup lanserades först inför starten av 2021 års tävlingssäsong och baseras på den senaste generationen av 911 (992). Porsche Mission R ger en indikation om hur ett framtida entyps-mästerskap med helelektriska bilar skulle kunna se ut.
Den fyrhjulsdrivna bilen med nära 1 100 hk i kval-inställning, accelererar från 0 – 100 km/tim på under 2,5 sekunder. Toppfarten är över 300 km/tim. På bana når den eldrivna racern samma varvtider som nuvarande 911 GT3 Cup. Tack vare nyutvecklade elmotorer och battericeller – alla utrustade med innovativ direkt oljekylning – ger konceptstudien Porsche Mission R en konstant motoreffekt av 500 kW (680 hk) i racingmode. Så kallad effektreduktion, det vill säga en begränsning av batteriets effekt på grund av för hög värme, har eliminerats. En elmotor med 320 kW (435 hk) driver framaxeln medan maximalt 480 kW (635 hk) driver bakaxeln. Tack vare avancerad 900-volts teknologi och Porsche Turbo Charging, räcker en 15-minuterspaus från tävlandet för att ladda batteriet från 5 till 80 procent SoC (State of Charge).
Laddning kan ske med upp till 340 kW. Mission R har också en vidareutveckling av Porsche Active Aerodynamics (PAA) med Drag Reduction System (DRS) på nossektionen och den bakre vingen. Den består av tre lameller i vardera av de två luftintagen på sidan av nossektionen, liksom en justerbar tvådelad bakvinge.
Utöver den innovativa eldriften är konceptbilens kaross utformad för minskade koldioxidutsläpp och miljömässig hållbarhet: den är till stora delar gjord av naturfiberförstärkt plast (NFRP), vars basmaterial är linfibrer från jordbruket. Det här ekologiska materialet används också till frontspoilerläppen, diffusorn och sidokjolarna. NRFP används i hög grad i inredningen, till exempel till dörrpanelerna, den bakre torpedväggen och sätet.
Inredningen är på alla sätt fokuserad på föraren. En ergonomiskt placerad display mellan kontrollerna på ratten visar relevant information under tävlingen. Bildskärmen ovanför rattstången visar bilder från sidospeglarnas kameror och den centralt placerade backspegelskameran. En pekskärm till höger om sätet kan användas för att till exempel ta fram förarens biometriska data. Flera andra kameror inne i bilen kan användas för att leverera spännande livestream-sekvenser.
Med Mission R-projektet för Porsche verklig och virtuell racing närmare varandra än någonsin tidigare. Förarens monocoque-modul har exakt samma form som den i en esport-simulator. Säkerhetsstrukturen av kolfiber kombinerar ett säkert skydd för föraren med låg vikt och ett distinkt utseende. Porsches ingenjörer kallar den nyutvecklade takstrukturen i kolfiber, där säkerhetsburen integrerats med yttertaket, för “Exoskelett”. Porsche Mission R är med sina 4 326 millimiter i längd något kortare än 718 Cayman, men betydligt bredare, 1 990 millimeter, och med sin höjd på 1 190 mm är den också betydligt lägre.
Under de senaste åren har Porsche, med konceptstudierna Mission E (2015) och Mission E Cross Turismo (2018), gett tydliga förhandstittar på sina kommande första helelektriska sportbilar. Porsche Taycan (2019) och Taycan Cross Turismo (2021) visar stor likhet med de två konceptstudierna när det gäller utseende och teknik, och har redan framgångsrikt lanserats på världsmarknaden. Med andra ord – mission accomplished.
Nu presenterar Porsche, med Mission R, sin vision av hur motorsport för privata racingteam kommer att se ut i framtiden. Utställningsbilen har sin världspremiär i dag på IAA MOBILITY i München.
Källa: Pressmeddelande