Polestars nya patent utmanar traditionell Antispinn-teknik
Polestar Performance har registrerat en patentansökan hos Europeiska patentverket för ett nytt system som detekterar och korrigerar hjulspinn genom styrimpulser, skriver Carmoses. Tekniken representerar en potentiell vidareutveckling av dagens antispinnsystem.
Det nya systemet identifierar när ett drivande hjul förlorar fäste och initierar en oscillerande styrrörelse på det berörda hjulet. Detta skiljer sig från konventionella antispinnsystem som primärt använder motoreffektreducering eller individuell bromsaktivering för att återställa väggreppet.
Patentansökan beskriver hur systemet automatiskt kan beräkna och applicera lämplig styrvinkel för att optimera väggreppet. Tekniken har potential att förbättra fordonskontroll, reducera komponentslitage och effektivisera energiförbrukningen genom minskade förluster vid hjulspinn.
Den tekniska implementeringen väcker flera frågor. Medan grundkonceptet beskriver en konfiguration för framhjulsdrivna fordon är det oklart hur systemet kan anpassas till fordon med fyrhjulsstyrning. Patentansökan specificerar inte heller hur individuell hjulstyrning ska uppnås i fordon med konventionell styrlänkage.
En möjlig lösning kan vara integration med steer-by-wire-system som möjliggör separat kontroll av enskilda hjuls styrvinklar. Alternativt kan flexibla monteringspunkter användas för att åstadkomma den önskade styreffekten.
Systemets praktiska effektivitet och eventuella produktionsimplementation återstår att utvärdera. Patentansökan representerar dock en teknisk innovation inom fordonssäkerhet och hantering under krävande körförhållanden.