Övriga elfordon

Polestar och Cake presenterar det eldrivna transportfordonet Re:Move

Wallpaper Magazine har i samarbete med designern Konstantin Grcic och elbilstillverkaren Polestar, aluminiumproducenten Hydro och den elektriska motorcykelpionjären CAKE skapat konceptet Re:Move – ett nytt, hållbart sätt att transportera och leverera varor. Re:Move är ett litet och smidigt, multifunktionellt elektriskt transportfordon speciellt framtaget för framtida städers behov. Radikal i design, teknik och ambition, Re:Move syftar till nytänkande kring stadsinfrastruktur och mobilitet.

För att nå en klimatneutral framtid och hållbara mobilitetslösningar är nya och oväntade samarbeten ett måste. Inspirerad av denna delade övertygelse har en grupp designers och ledande aktörer inom e-mobilitet och materialteknik förenat sina krafter i ett unikt projekt med namnet Re:Move.

Pandemin har öppnat ett fönster till en värld med mindre bullriga städer och mindre utsläpp. Parallellt har det skett en kraftig ökning av e-handel och hemleveranser. Detta har inspirerat gruppen bakom Re:Move att skapa en vision för hur transporter av gods kan hanteras inom städer i en värld där förbränningsmotorer fasas ut. Tanken med Re:Move är att fungera som en katalysator för förändring och inspirera till nytänk inom elektriska transporter.

Grcic har designat Re:Move till att vara en dynamisk, trehjulig ”släde”. Ett team av innovatörer inom e-mobilitet och materialteknik, har samarbetat på distans och arbetat för att göra hans vision till en fungerade produkt. Genom sin kompakta storlek är fordonet mobilt nog för de flesta cykelbanor, och samtidigt tillräckligt stort för att rymma en last på 275 kg. Re:Move är byggd med helt återvinningsbart aluminium producerat med lågt CO2-avtryck och klarar därmed av att leverera varor på ett renare, tystare och smartare sätt.

Under utvecklingen arbetade Grcic tillsammans med team från Hydro engineering, Polestars design & ingenjörslead vid företagets R&D-anläggning i Storbritannien, Chris Staunton och CAKE-grundaren Stefan Ytterborn, för att tillsammans övervinna de komplexa tekniska utmaningarna och förverkliga designvisionen.

En fungerande version av Re:Move kommer att presenteras i höst, men redan på SXSW (South by South West) Conference & Festival klockan 18.00 den 17 mars, får man ta del av detaljerna i projektet, då samarbetet presenteras av de inblandade parterna.

”Det här är bara början”, säger Polestars VD Thomas Ingenlath. ”Den elektriska drivlinan är bara det första steget, sedan måste vi titta på hela leveranskedjan och vilka material vi designar med. Det här är så mycket mer spännande än de senaste tjugo årens utveckling när designers bara gjorde saker vackra.”

Konstantin Grcic kommenterar: ”Den horisontella plattformen och den vertikala skölden är något du vanligtvis inte ser i fordonsdesign. Det är så här du brukar designa ett bord eller en hylla. Jag tycker att enkelheten och direktheten, pragmatismen, är tilltalande. Bra design har alltid varit hållbar eftersom den är tidlös. Saker som har en lång livslängd är hållbara.”

”Re:Move-projektet är ett fantastiskt exempel på vad du kan uppnå när du samlar rätt typ av team som tillsammans omfamnar en bra och tydlig idé. Ingenjörs- och materialutmaningarna är väldigt komplexa, men för varje utmaning har man lyckats hitta en väg framåt. Konstantin har hittat nya lösningar och designen av Re:Move har snabbt utvecklats och blivit både övertygande och dynamisk”, kommenterar Wallpapers redaktör Nick Compton.

”Vikt är avgörande för e-mobilitetsprestanda och aluminium erbjuder låg vikt, hög hållfasthet och återvinningsbarhet”, säger Jonas Bjuhr, VD för Hydro i Sverige. ”Eftersom vi nu ser minskade utsläpp när bilen används kommer nästa stora uppgift för biltillverkare att vara att minska utsläppen i fordonsproduktionen.”

”Vilken oemotståndlig kombination av samarbetspartners. Med Konstantins ledande design och innovation och en plattform med enastående möjliggörare i form av Hydro, Polestar och Wallpaper var vi hedrade att få vara med och bidra med drivlina och batteriteknik till projektet. Det är den här typen av projekt som involverar toppkompetens som verkligen får rörelsen mot nollutsläpp att accelereras”, säger Stefan Ytterborn, CAKE Grundare och VD.

Källa: Pressmeddelande

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.