Elbilar

Nu visar Alpine mer av sin kompakta elbil A290_β

A290, den framtida kompakta elsportbilen i B-klassen som startar Alpines nya era, lyser igenom i den spektakulära, ultrasportiga utställningsbilen A290_β. Denna första elbilsmodell av tre blir den första att vara en ny generations helelektriska sportbilar som ska ge en ny föreställning om vad sportbilar är. A290 öppnar ett nytt kapitel i Alpine-historien. Märket använder sitt motorsportsarv och ger sig in i nya segment som börjar med en urban sportbil.

Från utsidan ser A290_β ut som den produktionsfärdiga bilen kommer att göra. Interiört är den tresitsiga konfigurationen ett helt nytt koncept. Konceptet har två elmotorer fram. A290_β är en ultrasportig show-bil med tekniska utmaningar som Alpines utvecklingsingenjörer och förare har tagit sig an och tacklat. De har kombinerat många specifika utvecklingar (chassi, fjädring, vridmomentshantering, etc.) med omfattande finjusteringar för att uppnå ett både lekfullt och effektivt beteende.

Modellen sammanflätar varumärkets legendariska passion för motorsport och de känslor som väcks när man kliver in i en Alpine. En magenta-färgad linje syns över bilen och ska understryka modellens styrka, hastighet och teknik.

A290_β har godkänts för användning på racingbanor av FFSA (Fédération Française du Sport Automobile) och finjusterats till perfektion. Konceptbilen är full av överraskningar och kommer att bjuda förare på oförglömliga upplevelser bakom ratten. Precis som konceptbilen Alpenglow som avslöjades 2022, är A290_β förarsäte placerat i mitten, som en racerbil, för att ta upplevelsen av att vara ett med bilen till en ny nivå. Skillnaden är att A290_β också har plats för två passagerare, strax bakom föraren, en på varje sida, så att de kan njuta av hela utsikten från en helt ny vinkel.

Exteriördesign

A290_β innehåller alla Alpine-varumärkets ingredienser och ger föraren en helt ny radikal upplevelse i en elektrisk sportbil. Den dynamiska bilen, som kombinerar muskulösa former och knivskarpa tekniska detaljer, utstrålar i sin kompromisslösa inställning till prestanda. Utställningsbilen är 4,05 meter lång, 1,85 meter bred och 1,48 meter hög och är ett smakprov på den kommande produktionsbil med kort hjulbas och bredare spårvidd för sportig körning och större stabilitet i höga hastigheter. Den främre stötfångaren har stora luftintag som förbättrar bilens aerodynamik samtidigt som den kyler den mer effektivt. De ultratunna svävande backspeglarna spelar också en roll i bilens väggrepp, och indikatorbanden understryker fordonets mångsidighet och kraft. Vindrutan sträcker sig iögonfallande över motorhuven för att fördjupa kopplingen mellan utsidan och insidan, och för att ljussätta det centrala förarsätet. Det ger en unik vy av den pilformade instrumentbrädan inspirerad av Formel 1-bilarnas noskoner och denna arkitektur i en klass för sig sträcker sig utåt med speglarna.

X-formad ljussignatur

De två X-formade strålkastarna i fronten av A290_β är nästan identiska med de som kommer på produktionsmodellen. De härrör till viss del från strålkastarna på den ikoniska A110 och racingbilar förr i tiden. Bakljusen är vertikala, som de på A470 endurance-racerbilen. Det centrala bromsljuset sträcker sig inåt, genom den bakre vindrutan, för att övergå i ljusstrålen över bilens mittlinje. Alla fordonets lyktor är i samma färger som resten av designen: magenta sveper över bilen från strålkastarna till bakljusen och ytterbackspeglarna och blinkersen är blå.

A290_β har naturligtvis ärvt det DNA som Alpine finslipat i motorsporttävlingar, inklusive utbudet av racerbilsfunktioner inbyggda i ratten med telemetri, de dynamiska formerna och strömlinjeutformade luftintag för bättre kylning, förarsätet på mittlinjen, skålade säten som ger optimalt stöd och den hydrauliska handbromsen. A290_β är redo för show!

Interiören

A290_βs interiöra arkitektur är unik i sig själv – men kommer också med sofistikerade, ädla, aktuella och långvariga material.

Instrumentbrädan är klädd i miljövänligt certifierat vegetabiliskt garvat läder som har en mycket distinkt och behaglig känsla. På dörrpanelerna är detta läder laserbearbetat för att skapa en mängd olika kontraster och understryka den högteknologiska klädseln. Det finns också smakfullt broderade läderdetaljer som förädlar några av fordonets strukturella komponenter, såsom chassit.

Alpine-triangeln (som är ett kännetecken för Alpine), placerat på sidorutan under en matt lack, ger utställningsbilen en teknisk, modern känsla. På natten blir det ett skyltfönster: glöden inuti lyser upp de blå och magentafärgade mönstren och detta motiv finns runt hela fordonet, dess utseende förändras och det kombineras till en konsekvent och elegant visuell effekt. Ratten har också en liten kristalltriangel – som den i konceptbilen Alpenglow – i mitten.

En unik utvecklingsprocess

Alpine A290_βs chassi byggdes för ändamålet och bilen är behagligt lekfull i låga och medel hastigheter – återigen för att öka körsensationerna. Sedan, i höga hastigheter, blir bilen extremt stabil, vilket ger föraren en intensiv och samtidigt lugnande upplevelse. Stötdämparna, fjädrarna och krängningshämmarna fram och bak optimerades så att fordonet är behagligt att köra på alla typer av vägar. Broms- och kylsystemen trimmades också gång på gång för maximal effektivitet och effektivitet. Den lilla elsportbilen Alpine kommer med ett högpresterande Brembo-bromssystem, 4-kolvsok, identiska med A110.

För att hålla föraren och passagerarna bekväma under alla omständigheter, och samtidigt förbättra greppet, kommer bilen att levereras med hydrauliska kompressionsstopp för att dämpa stötar mer effektivt. Denna teknik gör att fjädringssystemets inställningar kan justeras specifikt för att ge överlägsen smidighet och komfort.

Tre körlägen som passar alla typer av banor

Flera inställningar är tillgängliga direkt via knapparna på ratten, för att optimera showbilens beteende i realtid. ABS har 11 positioner och svarar enligt väghållningen. Det finns också tre körlägen för bankörning: Wet, Dry och Full. Dessa tre strategier är finjusterade och de underliggande inställningarna anpassas efter vägunderlaget. På en blöt bana svarar bilen skonsamt, har mer grepp och är stabilare. I torrt läge är dess beteende helt annorlunda: den glider mer och hjulen svarar mer aggressivt. Och i Full-läget, som Overtake-knappen, släpper lös elmotorernas fulla kraft.

Alla bilens funktioner finns på mittlinjen där föraren sitter. En konsol inbyggd i taket ger omedelbar åtkomst till flera funktioner (avbrytare, indikatorer, ljusinställningar, etc.). En sak som skiljer den här showbilen åt är att den inte har några skärmar inuti. På så sätt kan föraren fokusera till 100 % på körning och racing. Den har dock en smal head-up-display, över ratten, som visar det väsentliga (till exempel hastighet och batteriladdning). Föraren har också ett headset med en display som matar all tävlingsrelaterad information live: eventuella flaggor som funktionärerna viftar med, banans skick, information om de andra bilarna etc. Kopplingen till motorsport är påtaglig och lockar förare och passagerare att njuta av denna unika, sensuella upplevelse. Produktionsbilen kommer att byggas kring samma körupplevelse: sittbrunnen kommer att kretsa kring föraren – den fysiska layouten såväl som multimediasystemet och virtuella gränssnitt som är associerade med det, såsom telemetrisystemet ombord och alpina animationer.

Att föreställa sig en utställningsbil från början till slut innebär mer än fysisk utveckling. Alpines designteam, ledd av märkets designchef Antony Villain, destillerade kärnan av hans idéer och återgav dem i virtuell form. På så sätt skapade de en digital tvilling för fordonet, med hjälp av nya typer av material som är omöjliga i den fysiska världen. En fullständig, exklusiv upplevelse överfördes till den digitala världen och A290_β, som ett resultat, kommer inte bara att tävla på verkliga banor: den kommer också att finnas tillgänglig i simulatorer eller videospel.

De tre exklusiva och banbrytande modellerna i sortimentet – en kompakt sportbil, en GT-crossover och A110:s ersättare – utgör Alpines ”Dream Garage”. De kommer alla att vara 100% elektriska. A290_β ger en förhandsvisning av B-segmentets urbana sportbil.

Produktionen av bilarna börjar 2024 på ElectriCity i Douai. Den kommer att byggas på Alliances CMF-B EV-plattform för elfordon i B-segmentet.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.