Nissan om arkitekturen för kommande elbilar
Nissan går på djupet med sin senaste elbilsarkitektur, CMF-EV-plattformen, för att belysa den komplexitet som ligger till grund för företagets framtida eldrivna modeller.
CMF-EV-plattformen, som går under namnet ”magiska flygande mattan” hos Nissan, erbjuder stor flexibilitet för designers att omdefiniera upplevelsen för förare och passagerare.
CMF-EV, som ligger till grund för ett brett utbud av spännande elbilar, blir en viktig komponent i Nissan Ambition 2030, märkets långsiktiga vision om att stärka mobiliteten och samhället i stort med elektrifieringens möjligheter.
CMF-EV bidrar också till ytterligare möjligheter till samarbete. Plattformen utnyttjar synergier inom Renault-Nissan-Mitsubishi Alliansen och maximerar tillverkningseffektiviteten för att uppnå målen i partnernas gemensamma strategi, Alliansen 2030. Plattformen kommer att ligga till grund för 15 eldrivna modeller till 2030.
”CMF-EV-plattformen är kreativ ingenjörskonst. Den bjuder på exceptionellt utrymme, längre kupé och rymmer vår toppmoderna e-4ORCE-drivlineteknik. Dess mångsidighet ger oss möjlighet att tänja på gränserna för ingenjörskonst och design”, säger Pierre Loing, Vice President, Product Planning, Nissan Motor Co. Ltd.
Den elbilsinriktade plattformen kommer att spela en viktig roll för att Nissan ska kunna erbjuda ett spännande utbud av elektrifierade crossovers på den europeiska marknaden, modellen Ariya kommer att visa vägen mot en elektrifierad framtid.
Hjärtat i Nissans modellprogram kommer att vara en helt ny eldriven crossover. Modellen, som bygger på CMF-EV-arkitekturen, kommer att tillverkas som en del av Nissans EV36Zero-initiativ – världens första ekosystem för elbilstillverkning som är centrerat till Nissans fabrik i Sunderland, Storbritannien.
”CMF-EV definieras av teknisk innovation och potentialen i dess modularitet, vilket banar väg för nästa spännande generation elbilar från Nissan och våra Allians-partners”, tillägger Pierre Loing.
Loungeliknande upplevelse
Med konceptet öppna golv gav Nissans ingenjörer CMF-EV-plattformen en plan chassibotten. Utrymme för elmotorer sattes upp i direkt anslutning till fram- och bakaxlarna, medan batteripaketen utformades för att vara så tunna som möjligt.
Ariya är det första exemplet på fördelarna med CMF-EV-plattformen. Kupén i Ariya har en känsla av rymd med mer benutrymme överallt – vilket resulterar i en loungeliknande upplevelse. Kupéutrymmet kan anpassas ännu mer tack vare den flyttbara mittkonsolen.
”Nissan har gått in i ett spännande kapitel i sin elektrifieringshistoria med Ariya. Detta avstamp erbjuder en unik möjlighet för vårt globala team att visa på all erfarenhet vi har från elektrisk mobilitet från det senaste decenniet samt utmana förväntningarna.
Det är detta som CMF-EV-plattformen representerar, säger David Moss, Senior Vice President, Regional Research & Development Nissan Technical Center Europe.
Kraft och kontroll i perfekt harmoni
CMF-EV-plattformen ger kunderna flexibiliteten att välja rätt konfiguration för sina behov och möjlighet till olika drivlinor – såväl med en motor eller en e-4ORCE-konfiguration med dubbla motorer.
e-4ORCE är Nissans mest avancerade fyrhjulssdrivningsteknik. Genom en serie exakta motor- och bromsingrepp lyckas det innovativa systemet uppnå den perfekta balansen mellan kraftfulla prestanda och kontroll – vilket ger föraren ökad trygghet på samtliga vägytor.
Samtidigt som e-4ORCE ger en dynamisk körupplevelse bakom ratten, minimerar den noggrant bilens lutning under bromsning, och optimerar bromsbalansen mellan fram och bak för att ge föraren och passagerarna en stabil och mjuk åktur.
Nissan Ariya kan nu förbeställas i Storbritannien, Norge och Nederländerna, och samma möjlighet öppnar inom kort i flera länder i Europa. Ariya är en av flera spännande modeller som kommer ut på de europeiska vägarna i sommar.
Källa: Pressmeddelande