Malmö stad testar nattleveranser för att minska klimatpåverkan och öka trafiksäkerheten
I samarbete med Martin & Servera ska Malmö stad under ett år testa nattleveranser med eldrivna fordon till utvalda skolor och verksamheter inom kommunen. Ett led i Malmös klimatomställning och målet att vara klimatneutrala 2030.
Malmö stad har arbetat fram en pilot tillsammans med Martin & Servera och utifrån en samlad bedömning har kommunen beslutat att ge företaget dispens från förbudet att köra tung lastbil nattetid i Malmö och som möjliggör transporter hela dygnet i Malmö under ett år med start i maj.*
– Vi ser en tydlig trend att antalet varuleveranser ökar, en utmaning för Malmö och flera andra städer. Att vi nu testar och ser över möjligheten att kunna leverera under dygnets alla timmar beror till stor del på fordonsutvecklingen och el-lastbilens fördelar. El-lastbilen är en stor investering för transportören vilket innebär att fordonet måste rulla fler timmar för att ge lönsamhet, säger Alexander Hjertstedt, Gods- och logistikplanerare, Fastighets- och gatukontoret.
Beslutet grundar sig dels utifrån stadens hållbarhetsmål om att öka andelen klimatneutrala transporter där eldrift är en viktig faktor, dels om ökad trafiksäkerhet vid skolor som bedöms som en hög riskfaktor i samband med leveranser, samt minskad belastning på vägnätet då flest leveranser idag sker under dagtid. Vilka skolor och verksamheter som omfattas av projektet är inte helt klart, men det rör sig om cirka tio skolor och kök inledningsvis.
– Malmö stad är en stor beställare av olika produkter och tjänster. Framför allt livsmedel som bidrar till ökade leveransflöden till- och från skolor, storkök och andra verksamheter runt om i staden. Det är verkligen roligt att vi har varit många, Martin & Servera samt flera förvaltningar från staden, som tillsammans har kämpat för att få detta projekt på plats och som ger så många vinster för staden, säger Lisa Pedersen, hållbarhetskoordinator på upphandlingsenheten, Stadskontoret.
Martin & Servera är den första restauranggrossisten i Sverige att introducera helt elektrifierade fordon för distribution. Genom att nyttja fordonen en större del av dygnet kan företaget minska det totala antalet fordon.
– Vi är stolta att Martin & Servera är en av de leverantörer som skrivit på Malmös klimatkontrakt. Malmö har målet att bli en klimatneutral stad och samtidigt jobbar vi mot vårt eget mål – klimatneutral verksamhet 2030, säger Simon Tideman, Platschef, Martin & Servera Logistik AB
Malmö stad kommer att utvärdera testpiloten utifrån olika parametrar, något som kommer ligga till grund för framtida beslut om nattleveranser.
*Vanligtvis råder det förbud mot tung trafik under tiderna 22.00 – 06.00 i stora delar av Malmös innerstad (enligt lokal trafikföreskrift 1280 2015:02222). Förbudet ligger till grund för att minska ljud, buller och vibrationer under den tid av dygnet som majoriteten av malmöborna sover.