Hur funkar elbil på vintern? Här kommer 10 tips från M Sverige
Många är oroliga för att köra elbil på vintern. Och visst är det annorlunda att köra en elbil än en bensin- eller dieselbil på vintern. Genom att planera körningen kan dock föraren undvika de största riskerna och göra elbilsinnehavet till en fördel.
– Räckvidden för elbilen vintertid är ett vanligt orosmoment. Våra undersökningar visar också att räckvidden förkortas med upp till 26 procent på vintern jämfört med sommaren. Detta är definitivt något alla nuvarande eller blivit elbilsägare bör ha i åtanke inför vintern, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Hur mycket räckvidden kortas beror främst på yttertemperaturen och bilistens körmönster. Genom att anpassa parkering, laddning och körning kan bilisten slippa bli stående längs vägen.
– Om hela bilen är uppvärmd med el från elnätet, eller om den står i ett varmgarage när du påbörjar din resa, kommer du att ha betydligt längre räckvidd än om du startar med en kall elbil. Att hålla hastigheten och att ha rätt däcktryck är också viktigt för att hålla nere förbrukningen, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det finns också stora fördelar med att köra elbil på vintern. Värmen till kupéfläkten kommer vanligtvis väldigt snabbt i en elbil. Gasresponsen är ofta intuitiv, så att det är lätt att känna av underlaget och dosera gaspådraget.
– Med lite planering är en elbil fantastisk på vintern. Trots höga elpriser är elbilarna billigare att framföra än bränslebilar. Se till att ta höjd för den extra tiden det tar att ladda på vintern så att du kan använda den effektivt, som att jobba, äta eller läsa. Då minskar risken för stress på vägarna, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sveriges 10 tips för elbilskörning på vintern:
– Tänk på att räckvidden blir kortare. Du kan inte räkna med att ha samma räckvidd på vintern som du har på sommaren, våren och hösten.
– Se till att ha laddsladden inkopplad när du står parkerad, om det finns möjlighet till det, och förvärm elbilen.
– Planera resan om du ska köra långt. Ta sikte på laddplatser längs vägen och räkna med en kortare räckvidd och längre laddtid än du är van vid sommartid.
– Tänk på att det drar mycket el att bara värma luft i kupén. Ha lite svalare i kupén och använd stol- och rattvärme i stället.
– Kolla däcktrycket. Justerar du däcktrycket vid plusgrader kan trycket i däcket sjunka när temperaturen hamnat betydligt lägre. För lågt lufttryck ökar förbrukningen, kortar räckvidden och ger försämrade vägegenskaper.
– Ladda när du kommer fram till din destination, då batteriet är varmt, och inte när du ska starta din resa och batteriet är kallt.
– Ladda med god marginal. Se till att inte planera laddstoppen på gränsen av hur lång räckvidd du har. Ladda redan när du har god marginal kvar i batteriet, gärna minst 20 procent. Detta för att ta höjd för oförutsedda händelser: om det exempelvis sker en olycka framför dig, och vägen stängs av under flera timmar eller du måste ta en omväg.
– Ta av takboxen om du inte behöver använda den. En elbil tappar runt 10 procents räckvidd i 110 km/h med takbox, jämfört med samma bil utan takbox.
– Kör du i djup snö eller om det är mycket snömodd på vägen ökar motståndet och du får räkna med ytterligare kortare räckvidd.
– Tänk på att elbilar vanligtvis är tyngre än förbränningsmotorbilar, vilket kan ge längre bromssträcka. Men tyngden kan också ge bättre grepp vid körning på snö.