Elbilar

Historiskt: Audi vinner Dakarrallyt med eldriven racerbil

I en värld av motorbrum och sanddamm har Audi skrivit ett nytt kapitel i rallyhistorien. För första gången står en eldriven lågemissionsprototyp som segrare i det brutalt krävande Dakarrallyt. Det är Audi RS Q e-tron som banat väg för en ny era inom motorsporten.

Efter en strapatsrik färd på närmare 790 mil genom öknen, kunde det spanska teamet Carlos Sainz och Lucas Cruz triumferande korsa mållinjen, hela en timme och tjugo minuter före närmaste konkurrent.

Dakarrallyt 2024 var mer än bara en tävling. Det var en prövning av uthållighet, skicklighet och teknologins gränser. Audi stod inför starka konkurrenter som Toyota och Ford, samt rutinerade deltagare från Prodrive. Sainz och Cruz, med tidigare segrar 2010, 2018 och 2020 i bagaget, ledde loppet oavbrutet sedan sjätte etappen. Deras seger var dock inte säkerställd förrän strax före slutet, då utmanarna från Team BRX med Sébastien Loeb och Fabian Lurquin jagade dem hårt.

Rallyt bjöd på dagsetapper som ofta sträckte sig över 40 mil, inklusive två maraton-etapper med begränsade servicemöjligheter. Totalt tävlades det över 788,3 mil. Deltagarna mötte en blandning av skarpa sten- och grusvägar samt enorma sanddyner i Empty Quarter på den Arabiska halvön. Carlos Sainz, vid 61 års ålder, visade att erfarenhet och skicklighet väger tungt i detta krävande format.

Svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist gjorde också en stark insats, och låg på en andra plats efter sex etapper. Men en bakaxelskada på den sjunde sträckan omintetgjorde deras chanser. Även Stéphane Peterhansel, med sina 14 Dakar-segrar, fann sig möta motgångar med ett hydrauliskt fel som skickade honom och hans kartläsare Edouard Boulanger nedåt i resultatlistan.

Audi Sport, under ledning av Rolf Michl och Sven Quandt, anammade en taktisk och strategiskt genomtänkt approach till detta krävande rally. Teamets personal visade en outtröttlig arbetsinsats under rallyts gång, och bidrog starkt till Audis framgång.

Audi RS Q e-tron, en bil som tog endast tre år att utveckla under ledning av dr Leonardo Pascali, är inte bara en triumf för Audi, utan också för eldrivna racerbilar. Efter att ha revolutionerat rallysporten med quattro på 1980-talet, och sedan dominerat inom banracing, fortsätter Audi att leda utvecklingen med innovativa lösningar som TFSI-motorn, elektrifierad e-tron quattro fyrhjulsdrift och tekniker som LED-Matrix och Audi laser light. Audis första helt eldrivna tävlingsbil i Formel E var bara början – nu har de visat att de kan bemästra även de mest extrema utmaningarna, som Dakarrallyt, med sin banbrytande elteknik.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.