Genom Europa i elbil – med Prins Alberts elefant
När Prins Alberts 2,4 meter höga elefantstaty skulle transporteras från Göteborg till Monaco så körde Sebastian Sandberg och Daniel Wilke 2000 kilometer, från Göteborg till Nice, i elbil. Utmaningen med att ta sig genom Europa med elbil var större än man kunnat ana och resultatet blev ca 40 laddningar och fyra dagars resande – en resa som tog dubbelt så lång tid jämfört med om de hade åkt i en bensindriven bil. Sista etappen av resan gick till historien då det Kungliga Palatset i Monaco sköt kanonsalut vid elefantens inseglande.
H.S.H. Prins Albert II av Monaco besökte Göteborg den 5 maj 2022 för att ta emot ett hederspris från djur- och naturorganisationen The Perfect World Foundation under en stödgala. Vid besöket uppmärksammades prinsens engagemang och arbete med att skydda världens hav. Utöver själva hederspriset fick H.S.H. Prins Albert II även en gåva från organisationen – ett 2,4 meter högt konstverk i form av en elefant. Elefanten, vid namn ”Oceans of Hope”, är målad av konstnären Kattis Palmnäs på uppdrag av The Perfect World Foundation, och är designad med inspiration av djur som är beroende av våra hav.
Att frakta en gigantisk elefantstaty genom Europa är inte helt enkelt och för att göra utmaningen ännu svårare så bestämde sig The Perfect World Foundations ekonomichef, Sebastian Sandberg och organisationens marknadschef, Daniel Wilke att själva köra ned den – i en elbil.
– Varje land har flera olika typer av laddstationer, och varje laddstation kräver en app eller registrering för att kunna ladda bilen. Vi stötte ofta på tekniska problem och fick leta efter en annan laddstation, säger Sebastian Sandberg.
Vid flera tillfällen fanns ingen laddstation vid den plats där GPS:en anget att det skulle finnas en, och i snitt kunde vi resa 1 timme för att sedan ladda i 1 timme, berättar Sebastian. Mellan Göteborg och Nice krävdes ca 40 laddningar och resan tog dubbelt så lång tid jämfört med om de hade kört en bensindriven bil.
– Vi hade konstant ”ladd-ångest” och elefantens storlek, och släpkärrans tyngd gjorde att vi i snitt fick ladda var 12:e mil, säger Daniel Wilke.
Historiskt salut
Den sista etappen i elefantens resa mot Monaco blev historisk. Ostindiefararen Götheborg, väldens största träskepp, ändrade sin rutt för att möta Sebastian och Daniel i Nice och därefter segla elefanten in till Monaco. Vid Monacos hamn sköt Ostindiefararen Götheborg kanonsalut – som det Kungliga Palatset i Monaco svarade på.
– Få konstverk i historien har fått ett sådant här storslaget välkomnande. Prins Albert II av Monaco brinner för att skydda våra hav och vi är mycket tacksamma för att han väljer att stötta The Perfect World Foundations arbete med att rädda våra hav, säger Ragnhild Jacobsson, VD och medgrundare av The Perfect World Foundation.
Senast Kungliga Palatset i Monaco sköt salut var när barnen till Prins Albert II och Charlene, furstinna av Monaco, föddes. Palatset har aldrig tidigare svarat när ett skepp skjutit salut vid Monacos hamn – tills nu. När Ostindiefararen Götheborg sköt kanonsalut under inseglingen i Monaco så svarade det kungliga palatset med kanonsalut för första gången någonsin i historien. Ljudet från kanonerna mullrade över hela Monaco och det blev stor uppståndelse när elefanten seglade in i hamnen. H.S.H Prins Albert II av Monaco välkomnade även personligen skeppet in till hamn och gick sedan ombord för att ta emot sin elefant.
– Konstverket anspelar på ordspråket “elefanten i rummet” och dess syfte är att få fler att uppmärksamma problemen i våra hav. Varje år hamnar 640 000 ton kasserad fiskeutrustning i världshaven, som blir så kallade spöknät, och som årligen dödar miljontals marina djur och fiskar, säger Ragnhild Jacobsson, VD och medgrundare av The Perfect World Foundation.