Ford ökar produktionen av Mustang Mach-E och sänker priserna
Med en uppdaterad och effektiviserad leverantörs- och produktionskedja ökar Ford nu produktionen av Mustang Mach-E för att minska kunders väntetider. Samtidigt tar Ford Sverige tillvara på möjligheten med reducerade kostnader och sänker priserna för svenska kunder med upp till 95 000 kr, vilket gör Mustang Mach-E mer tillgänglig för fler kunder och stärker konkurrenskraften på marknaden.
Produktionsökningen är en viktig del av Fords plan att leda elbilsrevolutionen och tillverkaren är på god väg att leverera på löftet att lansera 10 elbilsmodeller i Europa till 2024 och erbjuda en produktportfölj av endast helt elektrifierade personbilar till 2030. Till 2035 ska även samtliga lätta transportbilar vara elektrifierade och den europeiska verksamheten ska uppnå koldioxidneutralitet, vilket utöver bilar även omfattar anläggningar, logistik och direkta leverantörer. Ford erbjuder redan kunder elektrifierade transportbilar och personbilar – och har säkrat tillgången på batterier och råmaterial för att kunna skala upp produktionen av alla dessa modeller under 2023.
Sedan introduktionen av Mustang Mach-E har Ford fortsatt att förbättra Mustang Mach-E både för nya och existerande kunder via Ford Power-Up dvs trådlösa molnuppdateringar och effektiviseringar i konstruktionen. Bland annat så har bilen godkänts för taklast och ökad dragvikt (1500 kg).1
Under 2023 kommer även LFP-batterier (Litiumjärnfosfatbatteri) att introduceras i modellutbudet med förväntade positiva effekter som bland annat lägre kostnader. LFP-batterier är exceptionellt hållbara, använder färre högt efterfrågade, sällsynta jordartsmetaller och erbjuder förbättrad snabbladdningskapacitet.
I april introducerade Ford som första tillverkare ett helt hands-free system, Ford BlueCruise på motorvägar i Europa. Av regulatoriska skäl finns systemet endast tillgängligt för förare i Storbritannien på utvalda motorvägar men Ford hoppas att kunna introducera systemet på fler marknader så snart ett godkännande från respektive lands myndigheter tillåter. Systemet kommer att kunna aktiveras på modeller från och med årsmodell 2023.2
”Vi är glada att kunna dela våra framsteg med våra kunder och löpande kunna ge fler möjligheten att köra en elektrifierad Ford. Då vi nu kan producera fler elbilar ger det oss möjligheten att minska våra kunders väntetider, erbjuda konkurrenskraftiga priser och fortsätta arbeta för att ge våra kunder en oöverträffad ägarupplevelse” säger John Hurtig, vd Ford Sverige. ”Våra kunder finns i centrum för allt vi gör och när vi erbjuder spännande elbilar så fortsätter vi att flytta gränser och gör på så sätt elbilar tillgängliga för fler.”
Mustang Mach-E har varit en stor framgång för Ford på global nivå och det har redan producerats över 150 000 Mustang Mach-E sedan produktionen startade för nästan två år sedan, en betydande milstolpe då företaget siktar på att öka elbilsproduktionen till en takt på 600 000 årligen till slutet av 2023 och mer än 2 miljoner årligen till 2026. Även i Sverige har Mach-E blivit en stor succé, 4 100 nya Mach-E har registrerats i Sverige, vilket motsvarar 8% av hela den europeiska försäljningen. Mach-E har även inneburit att många nya kunder fått upp ögonen för Ford, då över 80 % av kunderna har kommit från konkurrerande varumärken. 3
Uppdaterade priser enligt nedanstående tabell:
2023 Mustang Mach-E | Tidigare rek. Kampanjpris | Nytt rek. kampanjpris | Skillnad |
Base RWD Standard Range | 629 900 kr | 579 900 kr | 50 000 kr |
Premium AWD Standard Range | 754 900 kr | 669 900 kr | 85 000 kr |
Premium AWD Long Range | 834 900 kr | 739 900 kr | 95 000 kr |
Besök ford.se för fullt utbud, priser och specifikationer för Mustang Mach-E.
1 Gäller Mustang Mach-E årsmodell 2023.
2 Gäller Mustang Mach-E årsmodell 2023 tillverkning från november 2022. Konsultera fordonsdokumentation eller med Ford-återförsäljare för individuellt fordons byggdatum.
3 Källa registreringsstatistik Transportstyrelsen