Elektrisk revolution väntar i Göteborgs skärgård
Göteborgs södra skärgård står inför en betydande förändring när Västtrafik från 2027 övergår till huvudsakligen eldrivna färjor. Det norska rederiet Torghatten tar över trafiken efter Styrsöbolaget, vilket kommer innebära både miljövinster och förbättrade resmöjligheter för öborna.
Omfattande modernisering
Efter en konkurrensutsatt upphandlingsprocess som pågått sedan våren 2023 har Västtrafik nu slutit ett 15-årigt avtal med Torghatten. Det nya avtalet som sträcker sig fram till 2042 innebär en genomgripande modernisering av skärgårdstrafiken.
– I upphandlingen hade vi två anbudsgivare, Torghatten och Styrsöbolaget. Bägge två uppfyllde de höga kvalitetskrav vi ställt men Torghatten lämnade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och tog därför hem uppdraget. Det är ett rederi med lång erfarenhet av sjöfart och vi är övertygade om att de kommer sköta trafiken på ett väldigt bra sätt, precis som Styrsöbolaget gjort genom alla år, säger Anna Johansson, affärsområdeschef på Västtrafik.
Den mest märkbara förändringen blir övergången till eldrift – minst 90 procent av trafiken ska drivas med el. Detta kommer inte bara minska miljöpåverkan genom kraftigt reducerade utsläpp utan också skapa en tystare och mer behaglig miljö i skärgården genom minskat motorbuller.
Snabbare och effektivare resor
När Torghatten tar över rodret i december 2027 utökas flottan till åtta fartyg varav tre blir snabbfärjor. De nya snabbfärjorna kommer dessutom att vara större än dagens fartyg vilket ökar kapaciteten i trafiken.
– Vårt mål är att skapa en bra och klimatsmart kollektivtrafik med goda resmöjligheter, både för de som reser inom skärgården och för de som reser till fastlandet. Vi ser fram emot att utveckla trafiken i Södra skärgården, säger Anna Johansson.
Särskild hänsyn har tagits till pendlarnas behov i planeringen. De nya tidtabellerna kommer att vara bättre anpassade för både arbets- och skolpendlare, samtidigt som de görs enklare att förstå och följa.