DB Schenker vill elektrifiera tunga transporter
Logistikföretaget DB Schenker har som mål att elektrifiera alla sina transporter. För att lösa utmaningarna med att elektrifiera tunga långväga transporter har DB Schenker gått med i projektet E-Charge.
I projektet, som pågår till 2025, samarbetar DB Schenker med 14 andra aktörer från fordonstillverkning, akademi, logistik, el och drivmedel. Målet är att utveckla fordon och laddinfrastruktur som gör det möjligt att köra 4,5 timmar, ladda 45 minuter och sedan köra 4,5 timmar.
– Syftet med projektet är att forska kring och testa allt nödvändigt för att våra långväga transporter ska kunna utföras med batterielektriska fordon, säger Anton Brännmark Supply Chain Management consultant på DB Schenker
En viktig del av projektet är att kunna ladda fordonen när det passar med rådande kör- och vilotidsregler. Därför utvecklas nu högeffektladdning, så kallad megawattladdning.
Forskning är en viktig del av projektet och genom insatser där kan många utmaningar utforskas från olika perspektiv. Forskningen bedrivs av doktorander och deras respektive handledare från universiteten i Linköping, Lund, Uppsala och Chalmers, genom Swedish Electromobility Centre (SEC).
– Målet med forskningen i projektet är att utvärdera tekniken för att förstå vilka effekter den skapar på det resterande systemet och vilken riktning akademisk och industriell forskning inom tunga elektrifierade transporter ska ta efter projektavslut. Våra doktorander tittar bland annat på fordonens energiförbrukning, placering av laddare, påverkan på elnätet och batteridegradering. En viktig del är att ta fram modeller för att beskriva och simulera systemet, att kunna studera vad som händer vid en uppskalning av systemet, samt identifiera vilka policy- och regelverksförändringar som är nödvändiga eller önskvärda för att möjliggöra en omställning och uppskalning, säger Nikita Zaiko, projektledare på Lindholmen Science Park.
DB Schenker vill också ta ansvar för hela transportkedjan, inte bara last mile-leveranserna. För landtransporter ligger fokus på kort sikt på batteridrift och på lite längre sikt på vätgas och andra elektrobränslen.
Deltagare i projektet är: ABB, Chalmers, Circle K, DB Schenker, Schenker Åkeri, Lindholmen Science park, ICA, OKQ8, Linköpings universitet, Lunds universitet, Scania, Tommy Nordbergh Åkeri, Uppsala universitet, Vattenfall, Volvo.