Dachsers första vätgaslastbilar rullar snart på vägarna
Logistikföretaget Dachser fortsätter att utföra praktiska tester av lastbilar med utsläppsfria drivtekniker. Under 2023 planerar företaget att ta två lastbilar drivna på vätgasbränsleceller (FCEV) i drift i Tyskland. En Hyundai Xcient-lastbil i Magdeburg samt en Enginius Bluepower i centrala Hamburg.
En vätgasdriven Hyundai Xcient-lastbilen planeras att tas i bruk i början av 2023 på vägarna i Magdeburg, Tyskland. Den utsläppsfria lastbilen kommer att användas för regional distribution samt regelbundna schemalagda transporter till Berlin under nattetid. Fordonet har en högsta tillåten vikt på 27 ton, utrymme för 18 pallar och har en räckvidd på upp till 400 kilometer, vilket innebär att det kan användas i tvåskift. Lastbilen kommer att köras av yrkesförare som avslutar sin utbildning hos Dachser under året. FCEV-lastbilen testas för regional distribution i området runt Magdeburg under dagtid. Nattetid kommer bilen att köra en fast rutt till Dachsers filial i Berlin-Schönefeld. Vid användning nattetid kommer vätgaslastbilen att vara utrustat med en dubbelaxlad släpvagn. Anläggningar för tankning av vätgas kommer att finnas tillgängliga nära de två Dachser-filialerna i Magdeburg och Berlin.
Dachsers avtalspartner i projektet är H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG i Magdeburg. Bolaget är en del av H2 Green Power & Logistics GmbH, som presenterade vätgasdriven logistik för kommersiella fordon i form av Hyundai Xcient FCEV-lastbilen under sin roadshow i slutet av 2021, då man besökte elva tyska städer.
Utsläppsfritt i Hamburg
Från mitten av 2023 kommer Dachser även att börja använda en Bluepower 1938 FCEV-lastbil från Bremenbaserade Enginius – ett dotterbolag till Faun Group – vid leveranser i centrala Hamburg. Lastbilen kommer att komplettera Dachsers koncept för utsläppsfria leveranser, med nollutsläpp lokalt som planeras att börja användas i Hamburg redan hösten 2022. Bluepower 1938 har en högsta tillåten vikt på 19 ton och kan transportera upp till 18 lastpallar med sin fasta skåptrailer. Den beräknade räckvidden på 250 kilometer plus reserv är perfekt för leveranser i stadskärnor och erbjuder också mycket hög potential för energiåtervinning.
”Som en del av en studie tillsammans med Kempten University of Applied Sciences har vi redan kommit fram till att det finns stor potential för vätgaslastbilar i Dachsers europeiska styckegodsnätverk”, förklarar Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) och medlem i Executive Board hos Dachser. ”Vi ser fram emot att introducera de första vätgaslastbilarna i Dachsers nätverk, eftersom det innebär att vi kan samla in värdefull praktisk erfarenhet när de används.”
Källa: Pressmeddelande