Elbilar

Batterier i laddhybrider mer känsliga för ålder och körsträcka jämfört med elbilar

En ny undersökning av laddhybrider visar att batteriernas hållbarhet är mer känslig för ålder och körsträcka jämfört med helt eldrivna bilar. Testföretaget Aviloo har undersökt omkring två dussin olika laddhybrider med sin analysbox och dragit viktiga slutsatser om batterihälsan, skriver tyska Autobild.

Medan tio år gamla elbilar med över 100 000 kilometers körsträcka fortfarande kan uppvisa mycket goda batterivärden (över 90 procents återstående kapacitet), följer laddhybridernas batteriförsämring ofta en mer linjär nedgång. Bilar med körsträckor över 80 000 kilometer uppvisar generellt sämre batteristatus än jämförbara elbilar.

Anledningen är att trots att batterierna inte utsätts för höga laddströmmar (max 11 kW), påverkas cellkemin negativt av ägarnas laddningsbeteende. Antingen laddas batterierna konstant från helt tomt till fullt, eftersom få vill offra 30 procent av den redan begränsade räckvidden på 35-50 kilometer för att skona batteriet genom att hålla laddningsnivån mellan 10 och 80 procent. I många fall har batterierna dessutom inte laddats alls eller mycket sällan, vilket också påskyndar batteriets försämring.

En positiv utveckling är att återförsäljare nu blivit mer transparenta och många annonser inkluderar battericertifikat. Dessa certifikat är pålitliga eftersom de innehåller chassinummer, avläst kilometerställning och testtidpunkt.

Studien omfattar fem populära laddhybridmodeller:

  • Audi Q5 55 TFSI e med systemeffekt på 299-367 hk och en elektrisk räckvidd på 20-50 km
  • BMW X3 30e med 292 hk och 28-44 kilometers räckvidd
  • Volvo XC60 T6/T8 Recharge med 350-455 hk och 35-50 kilometers räckvidd
  • Mercedes GLC 300/350 e/de med 306-320 hk och 18-40 kilometers räckvidd
  • Toyota RAV4 laddhybrid med 306 hk och upp till 50 kilometers räckvidd

Ett komplett batteribyte kan kosta från 11 000 euro för Volvo upp till över 20 000 euro för Audi. Toyota erbjuder en möjlighet att förlänga batterigarantin till 175 000 kilometer eller tio år genom årliga inspektioner.

Samtliga modeller uppvisar högre bränsleförbrukning när batteriet är urladdat där särskilt de tyska modellerna kan nå tvåsiffriga förbrukningssiffror. Toyota RAV4 klarar sig bättre på den punkten men rekommenderas ändå i sin fullhybridversion som är både lättare och mer bränslesnål.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.