Batterier

Forskningsgenombrott: Nytt batteri till elbilar kan hålla tio gånger längre

Forskare vid Dalhousie University i Kanada har genom banbrytande forskning utvecklat ett nytt litiumjonbatteri som visar exceptionell hållbarhet. Det nya batteriet, som bygger på en så kallad enkristallkatod har demonstrerat en livslängd som markant överträffar dagens standardbatterier.

Studien som nyligen publicerades i Journal of The Electrochemical Society visar att det nya batteriet klarar över 20 000 laddningscykler innan det når 80 procents kapacitet – en gräns som många länder, däribland USA, har satt som minimikrav efter åtta års användning. Detta motsvarar en teoretisk körsträcka på cirka åtta miljoner kilometer.

”Vi ville förstå hur skador och utmattning i batteriet utvecklas över tid och hur detta kan förebyggas,” förklarar Toby Bond, doktorand vid Dalhousie och senior forskare vid Canadian Light Source (CLS).

Avgörande Skillnader i Batteristruktur

Vid jämförelse med konventionella litiumjonbatterier, som klarar cirka 2 400 cykler (motsvarande 960 000 kilometer), visar det nya batteriet remarkabla fördelar. Detaljerade analyser genomförda vid CLS avslöjar att:

• Traditionella batterier utvecklar omfattande mikrosprickor i elektrodmaterialet
• Enkristallbatteriet uppvisar nästan inga tecken på mekanisk stress
• Det nya batteriets inre struktur förblir i princip oförändrad efter långvarig användning

Potential för Cirkulär Ekonomi

Den exceptionella hållbarheten öppnar nya möjligheter för återanvändning. När elbilen tjänat ut kan batterierna, som fortfarande har god prestanda, användas för andra ändamål – exempelvis som energilager för sol- och vindkraftsanläggningar.

Nyheterna direkt till din inkorg

Få nyheterna direkt till din mail istället. Skickas varje helgfri vardag runt 12.00.