Expertanalys: Därför presterar elbilar bättre i halka
I rådande vinterförhållanden framträder flera tekniska egenskaper hos elfordon som särskilt fördelaktiga för framkomligheten. När snöoväder försvårar framkomligheten för samtliga transportmedel kan elbilarnas konstruktion erbjuda vissa fördelar jämfört med konventionella fordon, skriver norska TV2 Broom.
– Många elbilar har fyrhjulsdrift med individuella motorer på fram- och bakaxel. Detta ger en precis kraftfördelning till varje hjul, vilket kan förbättra grepp och kontroll på hala underlag, förklarar NAFs bilexpert Benny Christensen. Den elektriska drivlinan möjliggör snabbare kraftfördelning jämfört med förbränningsmotorer.
Viktfördelningen utgör ytterligare en teknisk fördel. Medan hög fordonsvikt generellt ökar bromssträckan på halt underlag, erbjuder elbilarnas batterikonfiguration en jämnare viktfördelning mellan fram- och bakaxel. Detta kontrasterar mot konventionella fordon som ofta har större viktkoncentration framtill, vilket kan reducera dragkraften vid bakhjulsdrift.
Den genomsnittligt lägre fordonsåldern bland elbilar medför även modernare säkerhetssystem.
– De har ofta moderna teknologier som traction control och antispinn som samverkar med det elektriska drivsystemet för att optimera grepp och stabilitet, utvecklar Christensen.
Christensen refererar till personlig erfarenhet från flera års ägande av en Tesla Model S:
– Det var en helt suverän vinterbil. Jag fastnade aldrig med den.
Dessa tekniska fördelar representerar dock endast en aspekt av elfordons totala vinterprestanda, där andra faktorer som räckvidd och laddningskapacitet kvarstår som relevanta överväganden vid vinterkörning.