Elbilsbatterier håller betydligt längre än tidigare trott
Ny forskning från Stanford-SLAC Battery Center visar att elbilsbatterier kan hålla upp till 40 procent längre än vad tidigare laboratorietester indikerat, skriver Stanford Report. Detta framgår av en omfattande studie publicerad i tidskriften Nature Energy den 9 december.
Forskarna har upptäckt att vardaglig körning med start-och-stopp-mönster faktiskt är fördelaktig för batteriernas livslängd, i kontrast till de konstanta urladdningstester som traditionellt använts i laboratorier. Detta kan innebära betydande ekonomiska fördelar för elbilsägare eftersom batteripaketet utgör närmare en tredjedel av fordonets totala kostnad.
– Vi har inte testat elbilsbatterier på rätt sätt tidigare, förklarar Simona Onori som är huvudförfattare och biträdande professor i energivetenskap vid Stanford Doerr School of Sustainability.
– Till vår förvåning bidrar verklig körning med frekventa accelerationer, inbromsningar som delvis laddar batterierna, kortare stopp vid affärer, och långa viloperioder till att batterierna håller längre än vi tidigare trott, förklarar Simona.
I studien genomförde forskningsteamet omfattande tester av 92 kommersiella litiumjonbatterier under mer än två år. Testerna inkluderade fyra olika urladdningsprofiler, från standardiserad konstant urladdning till dynamiska mönster baserade på verklig kördata.
Ett överraskande fynd var att kraftiga, kortvariga accelerationer inte försämrar batterierna som tidigare antagits. Tvärtom kan sådan körning till och med ha en positiv effekt på batteriernas hållbarhet enligt Alexis Geslin, en av studiens huvudförfattare.
För vanliga elbilsägare som huvudsakligen använder sina fordon för pendling och vardagliga ärenden visar studien att tiden, snarare än antalet laddningscykler, är den dominerande faktorn för batteriernas åldrande. Detta skiljer sig markant från kommersiella elfordon som bussar och leveransbilar där cyklisk användning har större påverkan.
Resultaten från studien som genomförts i samarbete mellan Stanford University’s Precourt Institute for Energy och SLAC National Accelerator Laboratory kan leda till uppdaterad batteristyrningsprogramvara i framtida elbilar för att maximera batteriernas livslängd under verkliga körförhållanden.