Uppmanar el- och hybridbilsförare att bromsa hårdare
Medan el- och hybridfordon fortsätter att dominera den svenska bilmarknaden uppmärksammar däck- och bilservicefirman Vianor att många ägare inte känner till fordonens särskilda underhållsbehov. Under årets första tio månader 2024 stod elbilar för 34 procent och hybrider för 33 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige. Totalt registrerades 218 417 nya bilar under denna period.
Ett viktigt underhållskrav som skiljer sig från traditionella bilar gäller bromsarna. El- och hybridbilar använder främst så kallad generativ bromsning där elmotorn hjälper till att sakta ner fordonet. Detta minskar slitaget på vägar och däck men kan också leda till problem med de fysiska bromsarna.
– För den som kör el- eller hybridbil är det viktigt att regelbundet bromsa ordentligt för att hålla de fysiska bromsarna i gott skick. Annars byggs smuts och rost upp, vilket kan leda till att bromsarna kärvar och att bromssträckan förlängs – något man särskilt vill undvika under vintern, säger Sofie Tuvinger som är försäljningschef för B2C på Vianor.
Ett annat underhållsområde som kräver särskild uppmärksamhet är fjädringssystemet. Elfordonens batterier gör bilarna tyngre än traditionella fordon vilket ökar belastningen på stötdämpare och andra komponenter.
Det nordiska klimatet ställer också speciella krav. Vissa biltillverkare marknadsför sina elbilar som “underhållsfria” baserat på erfarenheter från mildare klimat som Kalifornien.
– Löftet om underhållsfrihet gör att många väljer att inte lämna in fordonet på service. Den som brukar ett elfordon i nordiskt klimat bör däremot överväga att ändå göra det regelbundet, fortsätter Tuvinger.
För hybridbilar liknar underhållskraven mer de traditionella bilarna med förbränningsmotor. Utöver rekommendationen om regelbundna kraftiga inbromsningar behöver dessa fordon också regelbundna oljebyten och filterkontroller.
Som svar på dessa särskilda behov har Vianor utvecklat en specifik servicetjänst för elfordon som inkluderar kontroll av bromsar, fjädringssystem och batteri.
Tio mest sålda bilmodellerna i Sverige (fallande ordning) | Typ av motor |
Tesla Model Y | Elmotor (EV) |
Volvo XC60 | Hybrid |
Volvo EX/XC40 | Elmotor (EV) |
Volvo S/V60 | Hybrid och förbränningsmotor (ICE) |
Volvo EX30 | Elmotor (EV) |
Toyota RAV 4 | Hybrid och förbränningsmotor (ICE) |
Volkswagen ID.4 | Elmotor (EV) |
Polestar 2 | Elmotor (EV) |
Kia Ceed | Hybrid och förbränningsmotor (ICE) |
Kia Sportage | Hybrid och förbränningsmotor (ICE) |
Källa: Mobility Sweden