Världens första eldrivna bandvagn provkörd utanför Boxholm
Vattenfall Eldistribution har genomfört den första provkörningen av vad som beskrivs som världens första elektrifierade bandvagn. Premiärturen ägde rum utanför Boxholm i Östergötland i samband med en förarutbildning.
Projektet är ett samarbete mellan Vattenfall Eldistribution, Vattenfall Services och Vattenfall R&D som en del av målsättningen att göra företagets fordonsflotta fossilfri till år 2030.
– Att genom målmedvetet innovationsarbete under flera år ha lyckats att kombinera fossilfrihet, ökad elektrifiering och en bättre arbetsmiljö för fältpersonalen visar att det finns lösningar även för tuffa utmaningar, säger Peter Söderström som är innovationschef på Vattenfall Eldistribution.
Den nya bandvagnen är inte bara fossilfri utan även buller- och vibrationsfri. Ett viktigt genombrott då det tidigare saknats eldrivna alternativ för denna typ av fordon.
– Bandvagnen som verktyg är svår att ersätta och i dagsläget finns inget eldrivet alternativ. Tack vare den snabba batteriutvecklingen inom fordonsindustrin föddes idén om att ta fram en elektrifierad bandvagn, förklarar Pontus Karlsson som är teknisk projektledare på Vattenfall R&D.
Fordonet är utrustat med Vehicle-to-Grid (V2G) funktionalitet vilket innebär att det kan användas som reservkraft och föra in effekt i elsystemet. Dessutom har bandvagnen Vehicle-to-Load (V2L) kapacitet som gör det möjligt att använda den som strömkälla för handmanövrerade maskiner som borrmaskiner och handsågar i fält.
– Bandvagnens egenskaper att transportera material och personal i svår terräng, på känslig mark och i snö är oöverträfflig. Testkörning kommer att ske under hösten och vintern. Förutom att den är fossilfri så är arbetsmiljön för våra förare och medarbetare mycket bättre, säger Erik Nolberger som är fordonschef på Vattenfall Services.
Efter de planerade testkörningarna under höst och vinter kommer en utvärdering att genomföras, följt av fortsatt utveckling och förbättring av fordonet.
FAKTA
• ~120 kWh – batterikapacitet.
• Max hastighet omkring 40 km/h.
• Vikt i paritet med en original bensindriven version.
• 3 st olika körlägen; Eco, Normal, Peak.
• Digital internetuppkopplad förarinstrumentering med tryckskärm. Karta, batterinivå och annan information kan visas.
• Laddtid ca 30-50 min till 80% med CCS DC-laddning (Combined Charging System – gör det möjligt för elfordon att laddas med både långsammare AC-laddning, för normal-laddning i garage eller på offentliga laddningsstationer, och snabbladdning med DC, för snabb påfyllning av räckvidd).
• Drifttid – bedömt en arbetsdag i normalt arbetstempo
• Batterisystemet – klarar temperaturer ner till – 40 grader Celsius.
• Batteripack med marknadsledande energidensitet, omkring 190Wh/kg
• Möjlighet finns för att driva större laster m.h.a. energin i det stora batteriet med en effekt upp emot flera hundra kilowatt. (Kräver ytterligare kraft-elektronik).
• Fordonet är fjärruppkopplat för säkerhet och driftövervakning samt möjlighet till WiFi-nätverk för personalen.